- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 1 /
585

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Ivaldeslägten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Det blir begripligt, att han vid sin ankomst till Asgard
emottages så vänligt, sedan han uppfyllt formaliteten att säga sitt
namn, om han anländer dit ej allena som den fruktade egaren
af Völundssvärdet, utan ock som den, hvilken återskänkt
Asgard den älskligaste och skönaste asynjan. Man kan då
förstå, hvarför porten, som fängslar hvarje objuden gäst, öppnar
sig likasom själfmant för honom och hvarför de bistra
ulfhundarne smeka honom. Att hans ord: þaðan (från
fadershemmet) rákumk vindar kalda vegu äro för Menglad ett
tillräckligt svar på hennes fråga om hans föregående färder
blir begripligt, om Svipdag har, som Ottar, genomletat det
frostkalla Jotunheims ödsliga bärgstrakter för att finna Menglad,
och man kan då förstå, att Menglad i Fjölsvinnsmal kan tala
om sitt möte vid Asgardsporten med Svipdag som om ett
återseende, ehuru denne aldrig förut varit i Asgard. Och att
Menglad emottager honom som en vid henne redan fästad
make, som nu får »lefva evigt tillsammans» med henne
(Fjölsv. 50), får likaledes sin förklaring at det improviserade
bröllopp Otharus firade med Syritha, innan hon återvände till
sin fader.

Otharus’ identitet med mythens Óttarr-Óðr-Svipdagr
framgår vidare däraf, att Saxo ger honom till fader en Ebbo,
som den jämförande undersökningen visar vara identisk med
Svipdags fader Örvandel. Till namnet Ebbo och personen,
som bär detsamma, kommer jag längre fram (se n:o 108,
109). Här må anmärkas, att om Otharus är densamme som
Svipdag, bör också hans fader Ebbo uppträda, likasom
Svipdags fader, i mythpatriarken Halfdans historia och vara dennes
fiende (se n:o 24, n:o 33). Så är också förhållandet. Saxo
framförer Ebbo på sin skådeplats som fiende till Halfdan
Berggram (Hist. 329, 330). En kvinna, Groa, är anledningen
till fiendskapen mellan Halfdan och Örvandel. En kvinna,
Sygrutha, är anledningen till fiendskapen mellan Halfdan och
Ebbo. På det ena stället beröfvar Halfdan Örvandel hans
trolofvade Groa; på det andra stället beröfvar Halfdan Ebbo
hans brud Sygrutha. Saxo har på ett tredje ställe af sin

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:02:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/1/0589.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free