- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
11

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

farg. I, urtidsparadiset, de iraniske fornfädernas land, till en
svårbeboelig ängd, beherskad af 10 månaders vinter; och med
en världsvinter, motsvarande den germaniska fimbulvintern,
var han en gång nära att ödelägga hela jorden (se nedanför).

Det följer häraf, att mörkrets rike var beläget norr och
ljusets rike söder om tomrummet. Det goda och det onda,
som där blandade sig, voro, från natursidan sedt, värmen
och kölden, den senare i förbindelse med snö och is, d. v. s.
det frusna grundämnet.

Den nordiska kosmogonien, hvars grunddrag Gylfaginning
bevarat, har i dessa punkter fullständig likhet med den iraniska.
Norr om ginnungagap ligger Niflheimr, mörkrets region; söder
om gapet ett ljusrike, hvarifrån den utströmmande värmen
möter rimfrosten och isen från norr, blandar sig med dem,
smälter dem delvis och gör af det droppande töet
kvikudropar, lifsdroppar, ur hvilka det älsta organiska lifvet framgår.
Värmen är äfven i den nordiska kosmogonien lifsämnet, som
mänger sig med urvattnet och befruktar det.

5.


VÄRLDSTRÄDET.



5) I ett ofvan anfördt Rigvedaställe, X, 129, 4, säges det,
att sedan värmen gjort sin kraft gällande i urvattnet,
framföddes andens ursprungsfrö.

Föreställningen om andelifvets ursprung är, som man
finner, till sin form hämtad ur den organiska världen. Detta
lif utvecklar sig ur ett frö, som uppkom i det af värmen
befruktade urvattnet. Är föreställningen blott ett hugskott af
sångaren själf, en för tillfället gripen poetisk bild, eller
återfinnes den i andra Rigvedahvmner och bär den karaktären
af en bland de indiske sångarne och offerpresterna omfattad
myth?

Det senare är sakförhållandet. Mythen om fröet, som
föddes i begynnelsen i det värmda urvattnet, återkommer i
andra hymner, och den har bevarat sig in i den brahmanska

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free