- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
23

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

8.


DEN FÖRSTE I MÄNNISKOSKEPNAD.



18) Gylfaginning berättar, att då urkon slickade
»rimstenarne», som voro salta, framkom om kvällen af den första
dagen en människas hår, dagen därefter den människans
hufvud och tredje dagen hela människan, särdeles skön att
se, stor och stark. Han kallas Bure, och han vardt farfader
till Oden och hans bröder.

Iranerna hafva haft samma myth. Den har kommit till
oss omgestaltad genom Zarathustra-reformationen, som gör
den ifrågavarande personen till en skapelse af den
allsmäktige och kallar honom Gayô-maratan, »den lefvande dödlige»;
men de gemensamma grunddragen äro likväl icke utplånade.
Urkon och Gayô-maratan tillhöra i de iraniska skrifterna
samma världsperiod och dela samma öden, och då urkon
prisas, förenas Gayô-maratans namn med hennes. Intet tvifvel
kan fördenskull råda därom, att de i den ursprungliga
iraniska mythen voro föreställningar, på det närmaste
förknippade med hvarandra. James Darmesteter i sitt förträffliga
arbete »Ormazd et Ahriman» anser på grund af de många
intygen härom, att första sammansättningsdelen i namnet
Gayô-maratan är en stympning af gavya (af gau tjur, ko),
och att maratan hänvisar till de i Rigveda besjungne
maruterna, vindalferna — att således namnets ursprungliga
betydelse varit »maruten (vindgenien) frambragt af kon». För
sammanhanget mellan maratan och maruterna har
Darmesteter framlagt öfvertyande skäl.

Men härmed må nu vara huru som hälst: grunddragen
i mytherna om Bure och Gayô-maratan äro i alla fall desamma.
Urkon slickar de genom värmen drypande rimstenarne och
skaffar därmed Bure fram i dagen. Gayô-maratan skapas
enligt den iraniska berättelsen af svett och materie. I
Rigveda V, 58, 7 nyttjas ordet svett, sveda, poetiskt om rägnet:
»maruterna spände vindarne vid vagnstången och gjorde deras

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free