- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
62

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

framträder. Sången erkänner jättens urgamla egenskap af
vidunder; den ger honom tusen ansikten, tusen ögon, tusen
fötter. Men nu kallas han icke dess mindre människa,
purusha
, och hans egenskap af demonernas, vidundrens
upphof, förtiges. Sången erkänner vidare, att gudarne dödade
honom och att de af hans kropp danade kosmos; men
dödandet framställes numera som en offerhandling. De väsen,
som framgå ur hans fyrdelade kropp, äro nu de fyra kasterna,
hvarvid naturligtvis den lägsta kasten, den föraktade och
förtryckte sudran, får intaga vidundrens förra plats och
framalstras af hans fötter. Jättens ansikte varder till brahmanen,
och när de mot den gamla mythologien absolut stridande
uppgifterna tilläggas, att af hans mun vordo Indra och Agni
och af hans andedräkt Vâju, så finner man, att sången gör
brahmanen, hans ansiktes son, till närmaste frände med de
förnämste gudarne.

I den germaniska mythologien har Mimer bibehållit sin
ursprungliga ställning. Han fortfar att vara jätte, men
varder genom sin syster Odens morbroder och genom sin dotter
Natt frände till andra gudar. Att Soma-Brahmanaspati
ursprungligen haft samma börd som han och framalstrats ur
någon bland chaosjättens ädlare lemmar är genom det ofvan
anförda ådagalagdt.

64) Huru har nu Soma, ehuru af jättebörd och frände
till gudafienderna, blifvit gudarnes vän och världens
välgörare? Genom frivilligt beslut. Det var hans bragd, säger
Rigv. IX, 97, 41, att han anslöt sig till gudarne. Han har
»förvärfvat sig» Vâjus och Indras vänskap, enligt Rigv. IX,
86, 9, 20; Rigv. X, 86, 20 säger, att han förvärfvade den
därigenom, att han lät dem dricka af sitt mjöd.

Det är i Rigveda tre gudar, om hvilka det uttryckligt
meddelas, att konung Soma låtit dem njuta af den heliga
och underbara saft, hvars väktare han är. Desse tre äro
Vata-Vâyu, Indra och Agni.

Vata-Vâyu är, såsom nämdt, både till väsen och namn
densamme som Oden. Agni, eldens gud, är densamme som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 22:09:52 2021 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrgerman/2/0062.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free