- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
63

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Heimdall, såsom redan blifvit ådagalagdt i första delen af detta
arbete och ytterligare skall bestyrkas längre fram. Indra,
hjälten med åskviggen, är germanernas Thor-Einriði.

Dessa samma tre gudar och inga andra omtalas också
i de nordiska urkunderna såsom de, hvilka i sin
utvecklingstid fått dricka af safterna i underjordskällorna. Oden får
som helt ung en dryck af den oblandade saften ur Mimers
brunn, sedan han genom själfuppoffring gjort sig däraf värdig
(Havamal; Und. i germ. M. I), och drycken skänker honom
underbar förkofran i kraft och visdom. Heimdall får som
barn dricka ur samtliga de tre underjordskällorna
(Hyndluljod 35—38; Unders. i germ. M. I) eller undfår en af deras
safter blandad dryck och varder därigenom aukinn,
»kraftförökad». Thor får, likaledes som barn (Hyndluljod 43), dricka
af Urds källa, som innehåller jarðar magn, kraften i
naturens fysiska lif (Unders. i germ. M. I), och varder därigenom
likaledes aukinn, kraftförökad.

Föreställningen, att gudabarn genom en somadryck
stärkas för det kall, som väntar dem, är af fornariskt ursprung
och återfinnes i Rigveda. Indra får omedelbart vid sin
födelse en somadryck och börjar genast därefter kampen mot
demonerna (Rigv. IV, 18, 3). Agni har många födelseorter.
En af hans älsta är hos konung Soma, hvilken, såsom
urtypen för sångarne och offerprästerna, hör till dem, som gifva
honom en af hans första tillvarelseformer, »tänder» honom
och iskänker åt honom den heliga drycken.

Konung Somas jättebörd, hans anslutning till gudarne,
hans sätt att göra sig dem förbundna, äro således drag
gemensamma för Rigveda och den germaniska mythologien.
I båda återkommer föreställningen, att vissa gudar fått i sin
barndom, tack vare honom, njuta af skaparkraftens och
visdomens safter, och i båda äro dessa gudar identiske:
Vâta-Oden, Indra-Thor, Agni-Heimdall. I den nordiska bär Oden
epithetet Mimers vän och Mimer epithetet Odens. I Rigveda
bär konung Soma epithetet Vatas (Odens) vän, vâtâpi (Rigv.
I. 187. 8—10).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 22:35:47 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrgerman/2/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free