- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
68

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

anmärkas, att mythen om siaren konung Soma och det
skaldisk berusning ingifvande somamjödet blir i Vedamythologien
så nära förknippad med månen (se nedanför), att själfva ordet
soma slutligen blir ett namn på månen. Med månen är äfven
i germaniska mythologien mjödmythen på det närmaste
förknippad (se nedanför), och Mimers sju söner, Niðjar, Niðja
synir,
varda representanter för de s. k. ekonomiska
månaderna. (Unders. i germ. M. I). Slutligen står äfven den
grekiska mythgestalten Minos i namn- och sakförbindelse med
mythen om Soma-Mimer. Minos är underjordskonung och
domare öfver de döde och har en tjänare i Dædalus, den
grekiska mythens store konstnär, labyrintens byggare, såsom
Soma-Manus har sin värkmästare i Âyu och Mimer sin i
Ajo-Völund. Att labyrint kallas Völundar-hûs är väl en
sammanställning af sen dato. Likaså måhända att konstväfnad
tillskrifves både Völund (Hamð. 7) och Dædalus (πεπλος δαιδαλος).
Däremot måste man betrakta såsom drag, härstammande från
den ariska enhetstiden, att Dædalus faller i onåd och hålles
fängslad af Minos, samt räddar sig ur fångenskapen medels
en flyginrättning, som han hemligen slöjdat åt sig, likasom
Völund fängslas af Mimer och flyr ur fångenskapen medels
en i hemlighet gjord fågelham. Mythen om Völunds
benförlamning har i grekiska mythologien öfverflyttats på en
annan urtidssmed, den haltande Hephæstus.

22.


MÅNEN OCH MJÖDET.



72) Rigvedasången VIII, 80 är lagd på en flickas läppar,
som ännu icke är giftasvuxen, men på naivt sätt (v. 5) uttalar
sin önskan att snart varda det. Hon sjunger den, medan
hon är på väg till hemmet med något, som hon funnit i ett
källsprång. Fyndet är en dyrbar soma. Det är kväll eller
natt, när hon är på väg hem; månen är uppe; hon sjunger
till honom: »lille man, som går där borta och beskådar hus
för hus! gärna vi dig känna ville, kunna dock ej till dig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free