- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
100

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

olycksbringande ljusets» (Yasht 19, 75), sådant detta ter sig i
de af demonerna frambesvurna, af fördärfvande ljungeldar
ledsagade stormarne. I den germaniska mythologien återfinnes
samma föreställning. Sedan Völund blifvit gudafiende, och medan
han uppehåller sig i Ulfdalarne, är han veðreygr, »stormögd»
(Völund. 8), och jätten Hymer har en blick, som kan urladda
sig med oerhörd kraft (Svndr staucc svla for sión iotuns
etc., Hymerskv. 12), men efter urladdningen upphör till en
tid att vara farlig. Det i Hymerskvida skildrade uppträdet,
då Hymer vredgad urladdar blicken mot pelaren, bakom hvilken
Thor och Tyr gömt sig, och gör det med den värkan, att
pelaren brister i stycken, hvilar således på en föreställning,
som går upp till den ariska enhetstiden. Denna återkommer
också i den isländska sagan, där en man kan med sin blick
fördärfva ett gräsfält (Laxd. s.). »Det onda ögat» i den
romerska och grekiska vidskepelsen och den neapolitanska
jettatura innebära en föreställning, som är beslägtad härmed.

29.


INDRAS FÖDELSE OCH STRIDER MED DEMONERNA.



97) Likasom ljungeldskastaren Thor är ljungeldskastaren
Indra son åf Moder Jord (Rigv. IV, 17, 2). Och likasom den
förre har den senare haft två föräldrapar, ett gudomligt, som
är hans värkliga upphof, och ett, som tillhör demonklassen
och hos hvilket han växer upp till hvad han varder.

Den redogörelse, som här nedan lämnas för mythen om
Indras födelse, grundar sig på en sammanställning jag gjort
af alla de vigtigare ställen i Rigveda, som kunna lämna
spridda bidrag till denna myths återställelse i episkt skick.

Hans födelse inträffar vid en tid, då det ondas makter
hade med samlad styrka angripit skapelsen och bragt den i
sitt våld. I Rigveda motsvarar denna tilldragelse det stora
krig, som i Avesta Ahriman öppnar mot Ormuzds skapelse
och genom hvilket det lyckades demonerna att blanda ondt
i alla världselement.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free