- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
119

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tydligen varit en älsklingsgestalt i såväl Indus-stammarnes
som germanernas fantasi och bland de förra ett föremål för
lofsånger, böner och skämt på samma gång. Enär
boskapsskötseln den tiden hade till väsendtlig förutsättning
vandringar från den ena gräsrika trakten till den andra och
uppsökandet af nya betesmarker för de ökade hjordarne, och då
dessa vandringar kunde medföra eröfrandet af nya områden
eller bebyggandet af förut oupptagna ängder och grundandet
af nybyggen, har samme heros såväl hos germanerna som
Rigveda-arierna blifvit vandringarnas och kolonisationernas
beskyddare och särskildt i den germaniska mythologien typen
för nybyggare. I Rigveda kallas han Pushan, »näraren», »den
som anskaffar näringsämnen»; hos germanerna Thjalve och
(i latiniserade namnformer) Lamicho, Lamissio.

120) Enligt två olika mythkällor var Thjalve ett
hittebarn, upptaget i Egils hus. Fornaldars. III, 241 berättar,
att Groa i en vattengrop fann ett gossebarn och uppfostrade
det med sin egen son. Longobardsagan förtäljer, att
Agelmund (Egil) hade en fosterson Lamicho, Lamissio, som han
hittat i en damm och af medlidande upptagit. Namnet
Lamissio förklaras af Paulus Diaconus så, att gossen fick det,
emedan han vardt upptagen ur en damm eller ett dike, »som
på deras (longobardernas) språk heter lama» (jämför lehm,
slammig vätska, angels. lâm, fht leim lera, gytja). Jag har
redan förut (Unders. i germ. M. I, s. 643, 644) påpekat, att
namnet Thjalve (Þiálfi) hänvisar på ett liknande
idésammanhang, enär det är beslägtadt med det eng. delve dike, damm,
vattensamling, lergrop samt delven gräfva.

Pushan är likasom Thjalve ett hittebarn. Han
påträffades i ett vavri (Rigv. X, 5, 5) d. v. s. i något, som
kringhöljde honom. Hvad detta något var säges icke, men det
heter i ett annat ställe, att han hittades på »den väg, som
går från jorden till himmelen» och »från himmelen till
jorden» (Rigv. X, 17, 6). Måhända betyder denna väg vattnets,
som i dunster uppstiger till himmelen och i rägn kommer
åter ned till jorden: de vediske sångarne begagna gärna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0119.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free