- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
126

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

det vill säga som en man, hvilken genom offerhandlingar,
böner, formler kan utöfva det största inflytande på
naturföreteelserna, såsom skingra mörkret, framkalla morgonrodnaden
och ljuset, komma rägn att nedstörta, komma bärg att rämna
o. s. v (Rigv. IV, 1; I, 88, 4; X, 98, 5, 6 m. fl. st.). Den
tredje betecknas som en ryktbar hjältemodig bågskytt.

Denne bågskytt är ofvanför omtalad under namnet Kutsa;
och Rigveda känner honom äfven under namnet Kriçanu.
Kutsa-Kriçanus identitet med en af ribhu’erna är otvifvelaktig.
Ribhu’erna utgöra en bågskytte-slägt och en bland dem är
den ypperste bågskytten eller en bland de ypperste i
Veda-mythologien, hvilket förklarar deras epithet sandhanvanas
(Rigv. I, 110, 2 m. fl. st.) af dhanvan båge. Hvad som
berättas om Kutsa och hans kutsa’er, berättas äfven om
ribhuerna. Indra har gjort dem likasom han gjort kutsa’erna,
till sina vänner (Rigv. III, 60, 3), han är med dem så nära
förenad, att han kallas ribhuhöfding (I, 63, 3 m. fl.) och
ribhuerna sägas i bildlig mening vara hans barn. De dricka
soma-madhu tillsammans med honom, utan tvifvel i deras
eget hem; de sjunga hymner till hans ära (I, 51, 2; VIII, 3,
7), och han tager dem med sig ut i sina strider mot
demonerna, i hvilkas närhet de bo och hvilkas fiender de äro
(VII, 48, 3). Detta är i alla stycken detsamma som berättas
om Indras förhållande till Kutsa och kutsa’erna. Bland
konstvärk, som ribhuerna »smidt», äro Indras hästar (I, 111, 1; I,
161, 3, 6), som Kutsa sjelf vid vissa tillfallen kör, hvilket
förklarar ett bildligt uttryck i Rigveda, som på sätt och vis
identifierar Indras kusk med Indras spann. De tre
ribhuernas namn äro, såsom en jämförelse mellan alla hithörande
ställen gifver vid handen, Âyu-Tishya, Kutsa-Kriçanu och
Atithigva. Dessa namn bära de, medan de ännu äro »dödlige».
Sedan den stora kris, i hvilken de invecklats, blifvit ändad —
sedan de, efter att en tid varit gudarnes fiender, åter blifvit
försonade med dem, samt erhållit odödlighet och upptagits
i den vediska olympen, förändra de, säges det i Rigveda,
namn och kallas Ribhu, Vibhvan och Vâja. Âyus fader är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0126.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free