- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
147

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

af den döde fortsätta där en längre eller kortare tid sin
växelvärkan med hvarandra och bilda ett slags enhet, som
från sin förflutna växelvärkan med den dödes högre
väsensfaktorer bevara något af hans personlighet och egenskaper.
Denna enhet är dubbelgängaren, högbyggaren, som
vanligen sofver i sin grift om dagen, men nattetid kan vakna eller
väckas genom bönen och besvärjelsen. Den aflidnes
dubbelgängare bär hans eget skaplynne: är god och välvillig, om
denne varit det, i annat fall elak och farlig. Emedan
animaliska och vegetativa element ingå i dubbelgängarens natur,
plågar honom ett djuriskt-vegetativt behof af näring, om han
vaknar ur sin dödssömn. Den onde dubbelgängaren eftertrår
de jordiska egodelar han måst lämna, spökar i huset, som
varit hans, ja kan uppträda som vampyr och nattetid suga
efterlefvande fränders blod. Tron på dubbelgängaren
sammanhänger således på det närmaste med vår hedendoms
anthropologiska föreställningar, med dess begrepp om
jordemänniskans väsensbeskaffenhet, och detta antagligen så, att den
anthropologiska theorien fått sin utbildning genom behofvet
att förklara en urgammal oreflekterad tro på ett slags lif,
som de graflagde förde i grafven, men som måste bringas i
begripligt sammanhang med en likaledes urgammal tro på de
dödes lif i ett salighetsrike eller en straffens värld.

Vi återfinna i Veda-skrifterna båda dessa skenbart
motsatta, men, som vi sett, välförenliga trosföreställningar om
två slags lif efter detta, och vi återfinna där likaledes
samtliga förutsättningarna till den germaniska anthropologi, som
här ofvanför blifvit framstäld. Den kyrkligt populära dualismen
af kropp och själ, σῶμα och ψυχή var lika obekant för
Veda-arierna som för de hedniske germanerna. Ett slags härtill
svarande dualism existerar visserligen hos båda folken, den
nämligen, som består i den skilnad de gjorde mellan de högre
och andligare elementen i människoväsendet, och de lägre
jordiska. »Dyaus (himmelen eller himmelspersonifikationen)
är min fader, min fostrare; där är frändskapsbandet; min
moder är jorden, den vida» heter det om människan, Rigv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free