- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
160

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - I. Germanska myther af fornnordiskt ursprung

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

»vården», har man in i våra dagar trott på henne och vetat,
att hon lämnar sin skyddsling, när döden nalkas honom.
»Ej sällan hör man af gamla kvinnor, som vaka hos döende,
hurusom, kort före dödskampen, ett litet ljus eller lyse
kommit fram vid den sjukes hufvudgärd och vandrat omkring
hans fötter, samt därefter försvunnit.» Det är vården, fylgian,
som då går bort (Hyltén-Cavallius 1, 456).

I Zarathustra-religionen har läran om skydds-andarne
blifvit systematiskt utbildad, så att hvarje väsen och hvarje
ting i den goda skapelsen har sin fravashi (beskyddare).
Människornas skydds-andar äro kvinliga väsen, likasom i den
germaniska mythologien, och lämna sina skyddslingar vid
deras död, för att vara före dem och möta dem å den plats
i underjorden, där deras öde skall bestämmas. När den
rättfärdige nalkas denna plats, ser han en ungmö, »skön,
strålande, stark, välvuxen, behagfull, ädel, med hvita armar och
hög barm». Han frågar: »skönaste ungmö, som jag skådat,
hvem är du?» Och hon svarar honom, att hon är det
religiösa i hans eget väsen, hans goda tankar, goda ord, goda
gärningar i synlig skepnad (Hadokht Nask, Haug-West 220).
Och sedan hans jordelefnad blifvit pröfvad genom frågor,
stälda (af de dödes domare) till hans »samvete och själ», så
ledsagar hon honom öfver Chinvadbron till saligheten. Skön
är äfven den orättfardiges fylgia, men när hon möter denne,
ledsagas hon af en underjordshund och har förteckningen på
hans onda tankar, ord och gärningar, och hon förvisar den
syndiga själen till mörkrets rike (Vendid. farg. XIX, 30).

Äfven de indiske arierna hafva haft mythen om diser,
som inför underjordsdomstolen vittnat för och mot den döde
(Weber, Ind. Streifen 29).

136) Sedan den rättfärdige fått sin dom, räcker honom
ärkeängeln Vohuman en bägare, ifyld med Zaremaya-brygd.
Detta är en dryck, som kommer själen att förgäta sina
jordiska sorger och bekymmer (Haug-West, s. 222).
Sammaledes får i den germaniska mythologien den rättfärdige efter
undfången salighetsdom dricka en dryck ur det med ormens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free