- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
276

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Cheldricus, som i förbund med en saksisk höfding Baldulf
kämpar mot Cador. Bugge har längesedan fäst
uppmärksamheten på att Baldulf är en historiering af Balder, Cador
af Had och Cheldricus af Gelderus. Namnet Cheldricus åter
är en latinisering af Elderich, Helderich, och detta namn i
sin ordning förhåller sig till Gjukesynonymet Aldrian som
Elberich till Albrian. Namnet Gelderus motsvaras således af
den tyska namnformen Aldrian, och Aldrian är i Vikingasaga
ett synonym till Gjuke. Aldrian är konung öfver
Niflungaland och har sönerna Högne, Gunnar, Gernoz och Gilzer.
Gjuke är i eddakvädena en niflung och har sönerna Högne
och Gunnar. Äfven Nibelunge Noth känner Aldrian som fader
till Högne (Hagen). Aldrians gemål heter Oda; Gjukes
likaledes. Identiteten af Gelderus och Gjuke är därmed ådagalagd.

Saxo berättar, att sedan vissa utomordentligt dyrbara
klenoder kommit i Hads våld, grep Gelderus till vapen mot
honom. Att Saxo på detta sätt motiverat Gelderus’
uppträdande mot Had kan ej förklaras på annat sätt än att
Gelderus-Gjuke ansett sig närmare berättigad än Had till de
ifrågavarande klenoderna eller att, med andra ord, Had kommit i
besittning af dyrbarheter, som tillhörde den ryktbara
gjukunga- eller niflungaskatten. Häraf följer åter, att denna skatt spelat
en roll i mythen om Had, innan den kom att spela en roll
i sagan om Sigurd Fafnersbane, och att hjältesagans Sigurd
fått efterträda gudasagans Had såsom skattens eröfrare.

I Skaldskaparmal förtäljes, att Fafner hade tillegnat sig
och satt på sitt hufvud den hjälm, som kallas Oegishjálmr,
vid hvars åsyn allt lefvande förskräckes. I Fafnersmal 16
säger draken Fafner själf, att han bar Ögirshjälmen, medan
han rufvade på sin skatt. Det finns skäl att antaga, att Had
i mythen tillägnade sig och bar denna »skräckhjälm», sedan
han slagit den Fafner, efter hvilken han själf sedan vardt
kallad Loddfafner. Skräckhjälmen kallas nämligen äfven
herkuml Héðins, Hedins hjälm, i en hotande profetia, hvari den
siande personen ser Hild, hjältesagornas Bellona, komma,
iklädd denna »förfarande» hufvudbonad: hefir sér á höfði

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free