- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
328

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

BRISINGAMENS SMEDER.



Mythen om Brisingamen är ett arf från den fornariska
tiden. I afhandlingen om de germaniska mythernas ålder har
jag framlagt bevisen för att Heimdall, »den hvitaste af
asagudar», är den heliga eldens gud och som sådan identisk med
den ariske eldguden Agni-Atar-Sraosha. Jag ber att här få
upprepa följande ord, som gälla mythen om Brisingamen: »I
Avesta (Jasht 19) berättas, att Atar stred med ormdemonen
Aji om kavaêm qarenô, ett härligt vida öfver jorden
lysande smycke, som då befann sig i hafvet. Demonen gick
miste om smycket. Ett vattendjur, Makara, som anses vara
delfinen, är hälgadt Agni, och själf har han en gång, enligt
en indisk legend, förvandlat sig i ett vattendjur.» Som
bekant är det i sälham Heimdall på ett skär kämpar med Loke
om det härliga bröstsmycket Brisingamen, som då är i hafvet
och med anledning däraf fått epithetet fagrt hafnyra (pr.
Edd. I, 268).

Af denna arfsaga från den ariska enhetstiden hafva spår
bevarat sig bland samtliga de germanstammar, om hvilkas
mythologi och mythiska traditioner litteraturen är i tillfälle att
meddela oss några vittnesbörd. Det är förgäfves att söka
återupplifva och gifva vetenskaplig betydelse åt Simrocks mening,
att Brisingamen ursprungligen betyder »Breisach’arnes
halssmycke», och att således mythen om detta smycke egentligen
icke är en myth, utan en i trakten af Breisach uppstånden
lokalsaga, som från Tyskland fortplantat sig till England och
därifrån till Island, där den skulle blifvit i hedendomens sista
tid förvandlad till gudamyth. Det är, såsom Müllenhoff
påpekat, namnet Brîsinga mene, som foranledt mythens
lokalisering på mons Brisiacus. Exempel kunna anföras, snart
sagdt, oräkneliga, på mythers förvandling till lokalsagor på
grund af namnlikheter. Oafsedt intygen om brisingamythens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free