- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
364

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som Völuspa 2 omtalar och som bildat sig, sedan sierskan
såg trädet som frö fyr mold nedan[1]. Minnet af ett mythiskt
svärd, som förvarats instucket i ett träd, har bevarat sig i
Völsungasagan.

Detta tillägg till undersökningen i mythen om Svipdag
och till tolkningen af de eddasånger, som vidkomma honom,
har till ändamål att sprida ljus öfver de punkter däri, som
ännu återstodo mig att belysa och hvilka ansetts som de mäst
gåtfulla. Jag har kommit till helt andra resultat än dem,
som voro omfattade, innan de i detta värk föreliggande
forskningarna började offentliggöras. Man ansåg då Svipdag för
en thurs, hans moder Groa för en groda (otroligt, men sannt!),
den härliga borgen, öfver hvilken världsträdet utbreder
bladvärk med frukter, för en thursagård, den sköna Menglad,
läkedomsasynjan Eir, de af människor med altaren ärade,
hjälpsamma diserna Blid och Frid för thursakvinnor, samt
luðr, världskvarnen, för en låda, hvari Svipdag skulle bära
Vidofners skära till Sinmara. Jag afhåller mig från hvarje
polemik med de anhängare, som ännu torde finnas, af dessa
absurditeter.

*



I den fabel, hvarmed Hyndluljod i dess nuvarande skick
inledes, kommer Fröja ridande på galten Hildisvin till
jättinnan Hyndlas grotta. Fabelns författare låter Hyndla uttala
den förmodan, att galten, som Fröja rider, är ingen annan
än hennes make Ottar, d. v. s. Svipdag, i galt-ham.
Förklaringen på att Hyndla kan komma på denna, som det vill
synas, barocka idé är gifven, om man erinrar sig, att
Svipdags fader har, såsom jag i förra delen af detta arbete
bevisat, bland andra binamn burit det af Ebur, Vildebur, Ibor,
som betyder Vildgalt. Idéen låg ju nära, att vildgaltens son
var iklädd vildgaltens ham.

[1] Ordet iviði är dubbeltydigt, och dess ena betydelse står icke i
vägen för den andra. I sin ena betydelse kan det stå i analogi med
inn-viðr, det inuti någonting befintliga träämnet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0364.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free