- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
438

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Aphrodites son; men själfve kallade de honom Amor eller
Cupido. Eros var hos deras läsare ett vanligt slafnamn.

I sammanhang härmed må ännu en methodologisk
anmärkning göras med anledning af det i sig aktningsvärda och
berättigade, men med afseende på för handen varande
förhållanden hopplösa bemödandet att på germaniskt område
uppspåra »lokalmyther». I germaniska gränsländer, som legat
under romarväldet, har man funnit och skall man kanske
framdeles finna någon sten, rest enligt romerskt och celtiskt
bruk, helgad det ställets genius eller genier, der monumentet
uppstäldes. Sådana genier kunna ha för sin härkomst att
tacka en lokal bildning och de behöfva icke ha varit kända
på mer än något kvadratmils område kring stenen. Möjligen
kan också någon lokal saga varit förknippad med det lokala
genius-namnet. Men huru pass probabelt är det, att en sådan
saga räddats till eftervärlden och återfinnes i det för handen
varande mythstoffet? Det är icke probabelt alls, först och
främst af det skäl, att utsigten för en saga att fortplantas
till eftervärlden står å ena sidan i förhållande till den
folkmängd, inom hvilken sagan en gång varit utbredd, och å andra
sidan i förhållande till det intresse hon kan haft för
människornas phantasi. Om en myth varit känd af två millioner
människor och en lokalsaga af 5,000, så förhåller sig
utsigten för lokalsagans fortplantning genom tiden till mythens
fortplantningsförmåga som 5,000 till 2,000,000, eller som 1
till 400. Och hvad som än mer förvärrar saken är, att
lokalsagan, för att förblifva en sådan, måste varit af ringa intresse.
Hade hon haft ett allmännare sådant och djupare tilltalat
tanken eller phantasien, så hade hon endast derigenom
upphört efter hand att vara lokal. Hon skulle spridt sig och
blifvit införlifvad på ett eller annat sätt i mythkomplexen, i
den episka guda- och herossagan, om hon i minsta mån haft
någon beröringspunkt med henne. Alla myther hafva i sitt
första upphof varit lokala. Antagligen ha alla lokalsagor, som
ägt större värde för phantasien, införlifvats med den allmänna
mythkomplexen, om de haft beröringspunkter med den, eller

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0438.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free