- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
533

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Hvad hon öppet påstår om Homerus — att han
plagierat henne eller åtminstone haft henne »till källa och
förebild» — det låter hon medelbart förstå om den mythiske
skalden Orfeus (XIII—XII årh. före Kr.) om Hesiodus (X—IX
årh. före Kr.), samt om Theognis och Phocylides (VI årh.).
Sibyllan I vill tydligen låta påskina, att skildringen af
världsåldrarne i Hesiodus’ Värk och Dagar är ett grumladt
utflöde från hennes egen ingifvelses källa.
Framställningsformen och åtskilligt annat tager hon nämligen, i sin egen
framställning af samma ämne, från Hesiodus och sammanjämkar
detta med Genesis’ berättelser om urtiden, dock så att hvad
hos Hesiodus, som icke låter förlika sig med bibeln, lemnas
utan afseende. Det är ett sammanjämkningsarbete, som i viss
mån påminner om de moderna försök, hvaraf Englands
teologiska litteratur öfverflödar, att förlika skapelsehistorien i
Genesis med geologiens sakförhållanden eller teorier.
Skildringen vill påminna om Hesiodus och tillika vara rent ortodox.
Från Phocylides — dock icke den värklige, utan en förment
Phocylides — har i sibyllinen II instuckits en lång sededikt,
hvilket skett i en så sen tid, att endast en af de sibyllinska
handskriftfamiljerna innehåller denna interpolation. Samma
pseudophocylideiska dikt finnes med några olikheter hos
Stobæus. Det behöfver ej tilläggas, att dikten i sibyllinerna,
liksom hos Stobæus, är fri från hvarje spår af hednisk
mythologi. Hon inskärper tron på en ende Gud, »den
oföränderlige och evige», som »icke kräfver offer, utan ett medlidsamt
hjärta»; hon inskärper kyskhet, rättrådighet, sanningskärlek,
barmhertighet mot fattige, godhet mot alla, alla människors
frändskap och ömsesidiga syskonpligter, förnöjelse med ringa
håfvor, måtta i mat och dryck, själfbehärskning o. s. v. I
de kristna skolorna begagnades denna dikt under de första
århundradena som en lärobok i moralen. Ur Theognis äro
två verser inflickade.

Härmed hafva vi redogjort för de »helleniska» elementen
i Oracula Sibyllina och, innan vi fortsätta vår undersökning,
taga vi oss friheten att till hr Bang framställa tvänne frågor.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0533.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free