- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
535

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

gudamakter, när han får läsa till exempel följande rader[1],
hvari hr Bang omtalar sibyllans skildring af syndafloden I,
120—282:

»Til den 5:te Slægt höre Giganterne, af hvilke den eneste
gudfrygtige er Noah. Over disse Giganter kom da Syndfloden,
der skildres efter Genesis, opblandet med Reminiscentser af
Deukalions Oversvömmelse; her talas ogsaa om Nereus
og om Neptun, der fra sine Grotter overvælder og
nedriver Jordens Byer med deres Mænd».


De uppgifter, som vi här återgifvit med kursiv stil, tarfva
sin särskilda belysning.

Det enda tillfälle, då ordet Nereus förekommer i Oracula
Sibyllina, hafva vi ofvanför omtalat. Det är då Noa, led vid
vatten
eller hafvande fått nog af vatten (Νηρεος ἀδην),
första gången utsänder dufvan från arken. Som en gud eller
en personlighet framställes således Nereus aldrig i dessa böcker.

Påståendet, att flodskildringen är uppblandad med
reminiscenser af »Deukalions Oversvömmelse», är alldeles
ogrundadt. Där finnes icke en enda sådan reminiscens. Då vi
icke vilja antaga, att hr Bang gripit denna sin uppgift helt
och hållet ur luften, måste vi betrakta den som ett
missförstånd, hvars källa vi kanske hafva uppspårat.

I Friedliebs upplaga, som hr Bang säger sig hafva
begagnat, läser man nämligen i den kritiska inledningen sid. XV:

»Bei Theophilus ist die Sage von Deukalion dahin erklärt,
dass Noak, als er den damals lebenden Menschen die
Sündfluth vorherverkündigte, gesagt habe: δευτε χαλει ύμας δ θεος
εἰς μετανοιαν, daraus habe sich in der Sage der Name
Deukalion gebildet. Hier haben wir gleichfalls eine Spur dieser
Tradition von der Busspredigt Noahs. Wenn im zweiten
Briefe Petri c. 2, v. 5 Noah ein χηρυξ διχαισυνης genannt
wird, so ist hier ein im Wesentlichen derselbe Gedanke
enthalten».


[1] Bang, sid. 8.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0535.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free