- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
568

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

det, som hon besjunger såsom bakom henne liggande
tilldragelser, får räknas till den gångna tiden, och det hvarom
hon profeterar får räknas till den kommande, så är denna
uppgift vilseledande. De allra flesta sibyllinerna innehålla
endast förutsägelser, och bland de öfriga kan på sin höjd
sibyllinen I i sitt interpolerade skick sägas innehålla tvänne
hufvuddelar, omfattande den ena forntiden, den andra
framtiden, hvarvid dock inflickaren af framtidshändelserna gått så
oskickligt till väga, att han låtit Jesu födelse följa omedelbart
på titanernas släkte, den andra mansåldern efter syndafloden.
När i andra sibylliner förflutna händelser omtalas af sierskan,
är det så långt ifrån att de ur kompositionens synpunkt bilda
en hufvuddel af sången, att de tvärt om förekomma endast
som episoder.

Då hr Bang säger, att det väsendtliga i sibyllinerna,
likasom i Völuspa, är skildringen af de yttersta tingen, så är
detta en stark öfverdrift. Lärorna om Guds enhet, andlighet
och evighet, om Guds sons frälsningsvärk o. s. v. äro af
sibyllinernas författare visst icke betraktade som en lyx, utan
som hufvudsaker i deras sång. Att läran om de yttersta
tingen, enär hon i den kristna föreställningskretsen intager en
vigtig plats, gör det, och af flere skäl måste göra det, äfven
i Oracula Sibyllina, ligger i sakens natur. Hon innehåller ju
världsförloppets slutresultat. Men hvarken till det utrymme,
de eskatologiska skildringarna intaga i sibyllans sånger, ej
häller till den estetiska behandling, de där rönt, äro de att
jämföra med ragnaröksmythens och världsåterställelsens
behandling i Völuspa. Bland samtliga sibyllinerna är det blott
en, den andra i ordningen, som gör anspråk på att
utförligare och i sammanhang teckna de yttersta tingens olika
episoder.

Återstår oss nu att granska de likheter, hr Bang vill
hafva upptäckt mellan skapelsehistorierna och eskatologierna
i Oracula Sibyllina och Völuspa.

Här ställas vi midt inne i ett maskeradupptåg.
Världsträdet Yggdrasil är, när man med hr Bangs anande blickar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0568.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free