- Project Runeberg -  Undersökningar i germanisk mythologi / Del 2 /
570

(1886-1889) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

varit kristen, — ojämförligt sannolikare, att han hämtat sin
skapelsehistoria från bibeln, som fanns att tillgå, eller från
sina kristne lärares undervisning, än från källor, om hvilka
man med visshet vet, att de ända från kyrkofädernas dagar
intill det sextonde århundradet varit för det västra Europas
lärdaste män förborgade?

Detsamma gäller om den sibyllinska eskatologien. Äfven
den har bibelns eskatologiska skildringar till grundval, ehuru
en eller annan enskildhet i dessa blifvit af sibyllan vidare
utförd och utsmyckad, hvarjämte åtskilligt förekommer, som
icke har bibeln till källa. Så till ex. meddelar sibyllinen II
bland järtecken för den förestående yttersta tiden, att barn
skola födas med grått hår vid tinningarna, samt att kvinnorna
skola varda ofruktsamma. Men icke ens hr Bangs
aningsfulla jämförelsemethod har lyckats i Völuspa uppdaga
någonting, som kunde påminna om de eskatologiska enskildheter,
som äro för sibyllinerna egendomliga[1]. Samtliga de likheter,
som han med något sken af giltighet kunnat åberopa, äro
sådana, som återfinnas ej blott i sibyllinerna, utan ock i nya
testamentet. Vi behöfva icke påpeka, hvilka slutsatser en
sund logik måste draga häraf, utan kunna inskränka oss till
att belysa enskildheterna i hr Bangs uppgifter vidkommande
detta kapitel.

I sibyllinerna liknas korset aldrig vid ett träd. Till
regeln brukar grekiska språket ordet δενδρον (δενδρεον) om
lefvande och växande träd, samt ξυλον om bearbetadt trä.
Oracula Sibyllina iakttaga denna regel. Kunskapens träd i


[1] Dock har hr Bang (sid. 13) velat i »flere» sibylliner påträffa ett
drag, som Völuspa skulle hafva gemensamt endast med Oracula Sibyllina,
men ej med bibeln. I Völuspa uppträder nämligen »den väldige, den
starke ofvan, som styr allt» helt oförberedt, sedan världsåterställelsen
egt rum, utan att han förut varit omnämd i dikten. Så skulle
förhållandet vara äfven i flere sibylliner i så måtto, att dessa blott tala om
världsdomarens »ankomst till domen, men ej om hans föregående
värksamhet». Det finns emellertid icke en enda sibyllin, som håller Gud eller
Kristus likasom bakom kulisserna, för att med deras uppträdande
öfverraska läsaren i själfva domens ögonblick, — icke en enda, som låter
Gud vara en »Ubekjendt», som i domen »kommer at oprette sit
Herredöme». Slikt skulle i sibyllinerna vara otänkbart.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrgerman/2/0570.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free