Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - II. Senare germanska myther
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
formål, samme tendens som de jödisk-kristelige orakler. Alle,
som kjende Völuspá nöje, har vel vægret sig for at
anerkjende mange af de enkelte forbindelsesled, hvorved dr Bang
har sögt at knytte dette digt til oraklerne. Men
hovedspörgsmålet er, jeg gjentager det: Er Völuspá overhoved påvirket
af ægyptisk-asiatiske Sibylliner.
Dr Rydberg lover i sin anden artikel at bevise, at de
påståede ligheder mellem de to digtninger overhoved ikke
findes. Hvis dr Rydberg opfylder dette löfte, reiser sig et
andet spörgsmål, som kræver besvarelse: Er Völuspá
påvirket af nogen af de kristlige spådomme, som i middelalderen
gik under navn af Sibyllas spådom? og er denne påvirkning
allerede antydet ved navnene völva og Völuspá? Til en
formodning om, at så er tilfäldet, var jeg nået, inden dr Bang
optrådte, og til belysning af dette spörgsmål håber jeg i
fremtiden at skulle kunde yde bidrag.
I ethvert fald vover jeg at tro, at fremtiden vil betragte
sammenstillingen af Völuspá med kristelige Sibylle-spådomme,
der har optaget både jödiske og græske elementer, som et
väsentligt fremskridt i erkjendelsen af det nordiske digts
historiske forudsætninger, og dette fremskridt vil — trods alle
misvisninger — væsentlig skyldes dr Bang.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>