- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / I. Romerska kulturen under de två första århundradena efter Kristus /
95

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

krukan»; i Holbergs »Jacob von T^boe eller den
storskrytande soldaten» återfinna vi både karakterer,
scener och situationer hämtade från Terentius’
lustspel »Eunucken». Man skulle kunna tro det vara
ett äkta franskt infall hos Molière, då hans girige
Harpagon, misstänkande, att betjänten La Flèche kan
hafva stulit någonting från honom, ropar till honom
i dörren: »Vänta, du har väl icke tagit någonting
med dig? Visa mig dina händerl» — och, sedan
betjänten visat honom bägge sina tomma händer,
utbrister i sin misstänksamma ifver: »Jag vill se
dina andra händer också», men infallet är lånadt
från Plautus, som sannolikt lånat det från Athen,
hvarifrån ytterst en bel del af de Molièreska
kvickheterna torde härleda sitt ursprung. Tänkespråk,
som vittna om en human lifsåskådning, förekomma,
som sagdt, ofta och oftare hos desse gamle romerske
författare än hos de bägge nyssnämde Molière och
Holberg. Redan i första aktens första scen af
Terentius’ lustspel »Bröderna» påträffar man tvenne
sådana. Det ena säger: »Jag tror, att man lättare
kan styra sina barn med kärlek och hederskänslans
väckande än med fruktan.» Det andra säger: »Den
misstager sig vida, som tror, att den myndighet,
hvilken grundar sig på hårdhet, är starkare och
varaktigare än den, som grundar sig på godhet.»

All inhemsk konstnärlig dramatik, så väl den
tragiska som den komiska, gick under kejsartiden
förlorad. Den enda romerska komedi, som omtalas
från de flere århundraden kejsardömet räckte, är en,
som uppfördes under Neros tid och hade namnet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:37 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/1/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free