- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver romerska kulturen under de två första århundradena efter Kristus (fortsättning) /
7

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dade och obildade fruktade, att den sinnliga världen
skulle förlora förbindelsen med den öfversinnliga, om
de förlorade en städse öppen uppenbarelsekälla.

För att begripa den kärlek, hvarmed denna tro
omfattades, må vi erinra oss den sinnesstämning,
som en svår sjukdom kan alstra ej endast hos den
sjuka människan själf, utan hos alla, som frukta att
förlora henne. När läkaren förklarat, att hans
insikter och hans konsts hjälpmedel ej mer förmådde
något, så fanns ännu hopp kvar, hoppet om hjälp
från ofvan genom divinationen. Det fanns i det
romerska riket Gskulaptempel, som på samma gång
voro divinations- och sjuk vårdsanstalter, och till hvilka
de hälsosökande i sådant fall ännu kunde vända sig.
Dessa anstalter voro så egendomliga, så fullkomligt
olika allt, hvad vår tid äger af hospital, lasarett,
sanatorier och sjukvårdsanstalter i allmänhet, att de
förtjäna beskrifvas, så långt som en beskrifning på
grund af förhanden varande torftiga material är
möjlig. Man känner namnen på närmare ett hundratal
sådana tempel. I betraktande af romerska rikets
storlek kunna de likväl anses ha varit glest spridda
öfver dess stora yta. Förebilden för dem alla var
Eskulaptemplet i Epidaurus, hvarifrån de öfriga,
äfven Eskulaptemplet på Tiberön i Rom, kunna anses
som kolonier. Vid den skildring jag vill lämna af
Epidaurus-templet äro de flesta, men icke alla dragen
hämtade från de strödda upplysningar man i grekiska
litteraturen finner om detta. Några har jag tagit
från skildringen af andra Eskulaptempel, som
inrättat sig i enlighet med sin förebild, och jag hoppas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/2/0011.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free