- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver romerska kulturen under de två första århundradena efter Kristus (fortsättning) /
201

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

enskildes sida af välgörenhets- och
barmhärtighetsinrättningar, som förut varit bland romarne okända,
särskildt i den omvårdnad, som nu ägnades
faderlösa barn, åt hvilkas uppfostran och undervisning
kommunerna nu efter kejsar Trajanus’ föredöme
an-slogo betydliga kapital och jordegendomar. Hvad
rättsvetenskapen vidkommer, uppställde de romerske
rättslärde nu för rättsskipningen allmänna ledande
grundsatser, hvilande på den stoiska läran, att det
vid sidan af den faktiska positiva och historiska
rätten gifves en naturrätt, enligt hvilken alla människor
äro lika och alla människor födda till frihet. I
öfverensstämmelse med dessa grundsatser gällde det
som regel, att i hvarje fall, då det vore tvifvelaktigt,
om en människa vore att betrakta som slaf eller som
fri, skall domaren förklara henne fri. I
öfverensstämmelse med dessa samma grundsatser
genomträngdes hela den romerska lagstiftningen och
lag-skipningen af en dit intills okänd humanitet och
människovänlighet. Allt detta är otvifvelaktigt den
stoiska skolans verk. Stoikern Antistius Labeo
grundläde den romerska rättsskolan, och till den stoiska
skolans grundsatser bekände sig genom två
århundraden denna rättsskolas ledare — grundsatser, som
därigenom vordo till den civiliserade världens
ledstjärnor äfven i nyare tider. För stoikerna var äfven
denna verksamhet en verksamhet i religionens tjänst.
Lag«n var för dem ett uttryck af statens samvete,
och i statens samvete skulle, såväl som i den
enskilda människans, Guds röst göra sig hörd.

Det stojska reformationsarbetet, sedan det fort-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/2/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free