- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver romerska kulturen under de två första århundradena efter Kristus (fortsättning) /
217

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rike och fattige skola vid det heliga bordet jämlikt
behandlas, på det att de, som intet hafva, ej må
tillbakasättas, då minnet firas af honom, som för de
fattige och nödlidande predikade evangeliet. Den
älsta kristna tidens nattvard, såsom jag här skildrat
den, synes bära prägeln snarare af en högtidlighet,
som, med hänvisning till Jesu bruk att bryta brödet
och dela vinet med sina lärjungar, afsåg att inskärpa
och vidmakthålla idéen om de kristnes allmänna
brödraförbund och deras egenskap af lemmar i en
och samma lekamen, än af en högtidlighet, som
särskildt afsåg att upplifva minnet af Jesu sista
måltid med lärjungarne. Men gifvet är, att denna
sist-nämda tilldragelse, så gripande dess minne var för
de kristnes hjärtan och så dyrbar och viktig i sin
betydelse för deras andliga lif, dock redan från
början måste haft sin betydelse för den kristna
natt-vardsfesten, och att ett nattvardsfirande, som hade
särskildt till ändamål att hugfästa detta minne, måste
tidigt hafva uppkommit, samt att denna fest då vardt
mer i symboliskt afseende än i verkligheten en
måltid, hvarför man också redan tämligen tidigt kan i
församlingens häfder spåra en skiljaktighet mellan
de gemensamma kärleksmåltiderna och den
högtidlighet, hvars kyrkliga namn är den heliga nattvarden
och som efterhand fick sin öfvervägande symboliska
karakter.

Sådan var söndagsgudstjänsten hos de kristne i
församlingens älsta tider. Jag har förutsatt att en
hedning fick bevista denna gudstjänsts alla
handlingar. Delta är dock icke historiskt riktigt. Hvad

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/2/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free