- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver romerska kulturen under de två första århundradena efter Kristus (fortsättning) /
263

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tv& år. De församlingsmedlemmar, som uts&gos till
undervisare och pröfvare, fingo vara af olika beg&fning och
lärdom allt efter den undervisade proselytens beskaffenhet.
När det hände, att högre bildade hedningar anmälde sig
till inträde i församlingen, måste man till deras
kateke-ter utse de kunnigaste, skarpsinnigaste och lärdaste af
församlingens medlemmar, på.det att läraren skulle vara
i stånd att besvara läljungens inkast och skingra hans
tvifvel. Till undervisningens reglering författades redan
tidigt ett sammandrag af den kristliga bekännelsens
huf-vudpunkter,1 hvilket sammandrag längre fram i tiden och
utan historisk grund fick namnet den apostoliska
bekännelsen och anseende att vara författadt af apostlame.
Hvar och en af de tolf skulle, enligt en saga, hafva med
en kort sats lämnat sitt bidrag till detsamma. Men ehuru
detta endast är en dikt, så låter sig däremot icke neka,
att det apostoliska symbolet innehåller en ganska trogen
bild af den apostoliska tidsålderns tro, hvilket icke i lika
mån gäller om de i en senare tid författade symbola.
Denna trosbekännelse inskärptes hos katekumenerna. När
pröfningstiden var ändad och innan dopet förrättades,
framställdes till katekumenen frågor, som han stycke för
stycke med trosbekännelsens ord besvarade. Därefter
förrättades dopet så, att katekumenen fullständigt nedsänktes
i vattnet till symbol af att han skulle fullständigt
genomträngas af den helige ande. Endast för sjuke gjorde
man undantag; för dem var det nog att de besprängdes
med vatten. Det älsta formulär, som dopförrättaren
begagnade, är icke med visshet bekant, men formeln: »i
fadrens, sonens och den helige andes namn» är i hvarje
fall gammal och måhända en förkortning af en ursprung-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/2/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free