- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 2. Föreläsningar öfver romerska kulturen under de två första århundradena efter Kristus (fortsättning) /
268

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

osannolika som väl kan hysas; men på denna
förhoppning, icke på troslärorna som sådana, är det dock, som
den kristne bar att tillämpa Tertullianus’ bekanta ord:
»jag tror, emedan det är orimligt; jag tror, emedan det
är omöjligt».

I ett afseende och ett ganska viktigt har man att
rätta en lika gängse som oriktig föreställning om den
älsta församlingen. Man vill inbilla sig, att hon var
prototypen för den bekännelsens enhet, hvilken i så många
århundraden hägrat för kyrkans ögon som det mål hon
borde nå, ginge också vägen till detta mål öfver högar
af lik och genom pölar af blod. En sådan bekännelsens
enhet, om hon tages i en vidsträcktare konfessionel
mening, har aldrig funnits och kommer väl ej heller
någonsin att finnas. De, som vilja sätta kyrkans enhet i en
enformig, af alla församlingsmedlemmar trodd teologi,
hafva icke den ringaste rätt att åberopa sig på den
apostoliska församlingen eller på det första och andra
århundradets kyrka som en förebild i detta afseende.
Tvärt om. Sannolikt hafva meningarna i en mängd
frågor, som de kyrkliga teologierna sedermera besvarat med
fastställda formler, aldrig varit så delade som då. Så
många kristne det fanns, så många skiftningar, kan man
säga, fanns det då af kristendomen. Knappast torde trons
och bekännelsens enhet hafva sträckt sig längre än till
den enda sats: Jesus Kristus är världens frälsare, och
endast genom den andliga enheten med honom kan
människan rättfärdigas och hennes hjärta helgas. I nästan
allt annat visar sig trosskilj aktighet, ty äfven om flertalet
omfattade de korta satser, som det älsta symbolum, det
s. k. apostoliska, innehåller, var deras uppfattning och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:03:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/2/0272.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free