- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 3. Föreläsningar öfver romerska kulturen under kejsartiden (fortsättning) /
189

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ned från sin piedestal och spökade i huset.
Eu-krates ägde flere bildstoder: bland dem omtalas en
skön diskuskastare af Myron, en skön diadumenos
eller yngling, som knyter segerbindeln kring sin
panna, ett verk af Polykletus, samt vidare de båda
tyranndödarne Aristogiton och Harmodius.
Samtliga dessa stoder tillhöra den idealistiska riktningen.
Men jämte dem omtalar Lucianus såsom varande i
Eukrates’ ägo en porträttstaty, föreställande en
gammal korintisk fältherre, och den skildring han ger
oss af denna bildstod ådagalägger, att han härvid
haft för ögat ett skulpturverk af den allra yttersta
naturalism. Det är, säger Lucianus, bilden af en
halfklädd gubbe, med hängande mage, kalt hufvud
och långt oordnadt skägg, hvari vinden synes leka,
och på hvars kropp man tydligt ser alla ådrorna —
ett verk, tillägger han, som så noga kopierat en
lef-vande individ af dylikt slag, som väl kan vara
möjligt. Det karakteristiska i den anekdot, som
Lucianus här förtäljer, är nu, att just denna naturalistiska
bildstod är det, som nattetid går ned från sin
piedestal, tillställer oreda i huset, tager sig ett bad i
badrummet och pryglar upp en af Eukrates’ slafvar, en
stalldräng. De sköna statyerna stå kvar på sin plats;
den vedervärdiga kopian af en ful natur har
däremot den inverkan på ägarens och hans omgifnings
fantasi, att han och hans husfolk tro, att den spökar.

Så länge den idealistiska konsten förblifver
trogen sitt ursprung, stöder sig på grundliga
naturstudier och söker i sin verksamhet att skildra naturen
sådan denna kan, utan att dess regler brytas af stö-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:04:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/3/0193.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free