Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ut i öknarne. De utgjorde emellertid det frö, hvarur
munkväsendet efter hand utvecklade sig.
Nästa stadiet i denna utveckling var att asketer
drogo sig tillbaka från världen, begåfvo sig ut i
ödemarker och blefvo eremiter, anakoreter. Det
tredje stadiet var att sådana eremiter och
anakoreter, då de funno hvarandra i öknarne, besökte
hvarandra och kände behof af gemensamma
andakts-öfningar. De byggde sina hyddor närmare intill
hvarandra — väl så, att de hvar för sig kunde
tillbringa den större delen af dygnet i ensamhet, men
på samma gång så, att de kunde dagligen
sammanträda till gemensamma böner och betraktelser. De
började bilda religiösa föreningar.
Nästa steg var att sådana religiösa föreningar
sammanflyttade under ett gemensamt tak. Af
aske-terna hade blifvit cenobiter, munkar i detta ords
senare mening, och kloster hade uppkommit.
Kloster-lifvet åter behöfde regleras. Så uppkommo
ordnings-stadgar, klosterregler för de sammanboende
botgö-rarne.
Man har icke alt fatta detta förlopp så som om
de äldre stadierna, asketens och eremitens, hade
upphört att äga sina representanter, sedan
klosterväsendet uppkommit. Asketer, eremiter och munkar
existerade nu samtidigt.
På folkets inbillningskraft gjorde dessa
företeelser djupt intryck. Eremiternas och munkarnes
lefnadssätt buro prägeln af en religiös hänförelse, en
sedlig stränghet och en själfförsakelse, som måste
imponera och gifva deras lefnadssätt en gloria af
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>