- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver den äldre medeltidens kulturhistoria /
214

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ligtvis hans konst ägnas allena åt religionens och
kyrkans förhärligande. Han sörjde tillika för att
hans konst skulle hafva en framtid och grundade för
detta ändamål ett kloster, hvars munkar fingo lära
guldsmeds- och juvelerareyrket. I Paris grundade
han ett nunnekloster för liknande ändamål, där
nunnorna fingo lära att fläta, virka och brodera i guld.
På detta sätt ställde han konsten under kyrkans hägn
och gaf den en fostermoder, som i dessa hårda tider
allena var i stånd att beskydda den.

De verk, som Eligius’ och hans lärjungars
händer skapat, stå ensamma i sitt slag under det sjunkna
århundrade, som såg dem födas, och de voro genom
flere århundraden Frankrikes och medeltidens
berömdaste verk. I synnerhet beundrade man de arbeten,
hvarmed Eligius hade prydt den helige Martinus’
graf i Tours och den helige Dionysius’ grift i
grannskapet af Paris. Eligius tillverkade ej blott
guldsmeds- och juveleraresaker, utan äfven skulpturverk
å predikostolar och kyrkoportar. Han dog, firad
och beundrad som människa, präst och konstnär.
De konstnärsskolor han grundade gjorde under
sekler sitt inflytande gällande och bidrogo att lyfta
den franska konstindustrien. Efter sin död
förklarades han för helgon och blef guldsmedsgillenas
skyddspatron.

Det är särskildt en sak, som med afseende
på hans lefnadsöden förtjänar uppmärksamhet. Hos
forntidens hellener betraktades de store
konstnärerna ungefär som siare och profeter. Deras
bländande ingifvelser ansågos komma från högre mak-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:04:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/4/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free