- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 4. Föreläsningar öfver den äldre medeltidens kulturhistoria /
461

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på knä och berör jorden med sin panna; därefter
lyfter han i knäböjande ställning öfverkroppen och
slutar bönen stående. Två gånger upprepas denna
rad af rörelser under hvarje bön. I detta, som i
alla andra yttre afseenden, efterhärmade man på
ängsligaste sätt Muhammed. Gifvet är, att man
sålunda tidigt slog in på en väg, som förde först till
en andelös formalism och från den in i vidskepelse.
Islamiterna började uppfatta bönen på samma sätt
som de egyptiske kristne och betrakta den som ett
slags besvärjelseformel, i hvilken hufvudvikten låg
på att det rätta böneformuläret valdes och noggrant
följdes, så att hvarje ord betonades rätt och hvarje
åtbörd ägde rum på föreskrifvet vis. I annat fall
ansågs bönen vara kraftlös.

Äfven muhammedanismen begagnar sig af
pre-dikostolen. Predikningen utgöres vanligen af de
stående formlerna till profetens och hans familjs och
de fyra förste kalifernas lof samt af uppmaningar
till en from vandel. Vid hvarje paus svara åhörarne
i korus amen. Predikningen slutar med en kort bön
för den regerande kalifen eller sultanen. På
predikningen följer den gemensamma bönen, som ledes
af förebedjaren, som står omedelbart framför en
bönenisch, s<5m i moskéen angifver riktningen, hvari
Mecka är beläget. Församlingen står uppställd i
leder bakom honom och eftergör med ängslig
noggrannhet alla hans rörelser. Formelväsendet och
ceremonielet togo således redan tidigt öfverhand inom
islamismen. Det vore dock orätt att säga, att den
religiösa anden härigenom blifvit kväfd. Den bär

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:04:28 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/4/0465.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free