- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 5. Föreläsningar öfver medeltidens kulturhistoria (fortsättning) /
74

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och sade, att han just hade kommit ut från Tutilo
och icke sett någon hos honom. De återvände då till
Tutilo och sade: »du Herrens välsignade, lycklig du
som har en sådan lärmästarinna vid dina arbeten!»
Men Tutilo sade sig ingenting veta därom, och han
förbjöd dem att tala om hvad de sett. Sedermera
sattes en guldplåt under Tutilos Mariabild i Metz med
en inskrift, att den heliga Maria själf skapat denna
sin bild.

Till alla dessa egenskaper och färdigheter hos
Tutilo fogar klosterkrönikan den, att han vore den
dugligaste och mest praktiske man, som klostret
kunde använda som sändebud i sina ärenden. Tutilo
lefde några år inpå det tionde århundradet. Abbot
Eckehard, af hvars hand vi hafva denna skildring af
den märkvärdige munken, förmäler ingenting närmare
därom, men uttalar sin öfvertygelse, att han hamnat
i den himmelska saligheten. Ett af Tutilos
konstverk har kommit till vår tid och bevaras ännu i
klostret St Gallen. Det är en bokpärm af elfenben,
hvari han snidat Marias himmelsfärd och en scen ur
legenden om den helige Gallus, framställande denne
och hans tamde björn. För ögon vanda vid antikens
eller renässansens linier, kan detta konstverk synas
vara af underordnadt värde. Konsthistorikern Kugler
frånkänner det en högre konstnärlig uppfattning, men
tillägger, att det utmärker sig framför samtida
konstverk däruti, att det hvarken företer det fullständiga
barbari, hvari den italienska konsten var försjunken,
ej heller har något af det styfva manér, som
kännetecknar den byzantinska. Detta innebär ett betydande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:05:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/5/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free