- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 5. Föreläsningar öfver medeltidens kulturhistoria (fortsättning) /
96

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och Gud kan hvad han vill. Kristus har kommit till
återlösen för alla, och hvem vågar förneka, att han
skall fullända sin mission? På dessa och liknande
grunder förkastar Erigena läran om det ondas och
följaktligen äfven straffens evighet.
Återvändelsepro-cessens första och rent naturliga medel är kroppens
upplösning, den lekamliga upplösningen. Men den död,
som kommit i världen för syndens skull, är den död,
hvari vi dagligen äro inbegripna och som ändar i den
lekamliga upplösningen. Detta dagliga döende, när det
icke är ett döende från världen till Kristus, är den
egentliga lekamliga döden. Den lekamliga upplösningen
däremot är icke ett straff, utan en välgärning, ty det
är den lekamliga dödens egen död. Erigena skildrar
därefter återvändelseprocessens öfriga efter den
lekamliga upplösningen väntande stadier, människosjälens
förädling till ande, andens återförening med sin urtyp
i sonen och sitt inträde i denne som en lem i Kristi
andliga lekamen och därmed hans slutliga förening
med Gud, som skall varda allt i allom.

Jag måste inskränka mig till detta, för att gifva
en föreställning om Johannes Scotus Erigenas
världsåskådning. Den katolska kyrkan har stått och står
till honom i en egendomlig ställning. I det yttre
tillbakavisar den honom i vissa punkter af hans lära;
i det inre af samma kyrka hafva städse varit krafter
i rörelse, som med honom äro befryndade och för
honom sympatiska. Medeltidens skolaslik och
medeltidens mystik visa båda tillbaka till honom som sitt
upphof. Skolastiken, emedan han uppställde eller
rättare återupplifvade läran om en värld af urbilder

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:05:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrkultur/5/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free