Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
sina fästningsmurar och försvarsanstalter, och
försummade de senare. Kyrkor och kloster voro
uppfyllda af bilder, om hvilka allahanda underverk
berättades. Folket, som strömmade till kyrkorna, hade
med kyrkobesöken andra ändamål än bön och
upp-byggelse. Den som kunde få ett ögonblick, för att
skrapa litet färg af en helgonbild och smyga det i
nattvardsvinet, trodde sig därmed hafva förvärfvat
skatter för sitt himmelska och jordiska väl. Mödrar
lade nyfödda barn i armarne på helgonens stoder, för
att dessa, upptagna som ett slags faddrar, skulle
välsigna barnen med särskilda förmåner; sjuka
personer gnedo sina bindlar och linnen mot helgonbilderna,
för att bli friska, och föredrogo detta framför att råd-,
fråga läkaren.
Kejsar Leo var en djupt religiös man. Måhända
hade hans bekantskap med muhammedanerna och
kännedom om deras djupa afsky för bildväsendet
bidragit till att stärka honom i hans öfvertygelse, att
den kristna bildtjänsten var ett outhärdligt affall från
urkristendomen, och att den kristna bekännelsen i
sin kamp med muhammedanismen icke kunde påräkna
segern, om hon icke befriade sig från den
rättmätiga förebråelse profetens anhängare riktat mot henne,
att hon genom bildtillbedjandet nedsjunkit i afguderi.
Understödd af åtskilliga biskopar föreläde Leo år 726
sin senat till stadfästelse ett dekret, hvilket
stämplade bilders tillbedjande som ett slags afgudatjänst
och fördömde det. Vid dekretets utförande skulle
man dock gå mildt tillväga. Bilderna och
målningarna skulle icke förstöras, ej ens aflägsnas ur kyr-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>