- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 6. Föreläsningar öfver korstågsperiodens kulturhistoria /
3

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tid, som påfven på Filips egen begäran beviljat
honom» hade utlupit, beslöt påfven att frågan,
huruvida en osedlig konung vore höjd öfver kyrkans och
moralens bud eller icke, skulle afgöras på denne
konungs egen mark och midt bland dennes egne
vasaller och undersåtar. Med andra ord; Urban beslöt
att själf begifva sig till Frankrike, för att i Clermont,
omgifven af Frankrikes prästerskap, antingen
emot-taga konungens underkastelse eller slunga bannstrålen
mot hans hufvud. Det var fördenskull det nya
kyrkomötet blifvit utlyst i Clermont.

Denna Urbans fälttågsplan kunde synas djärf.
Hans egen ställning var för ingen del säker. Den
tyske kejsaren Henrik IV, med hvilken Urban
fortsatte den väldiga strid mellan stat och kyrka, som
påfven Gregorius VII-Hildebrand mot honom öppnat,
hade uppställt mot Urban en motpåfve och befann
sig ännu med tyska stridskrafter i Norditalien till
denne motpåfves, Glemens 111:3, understöd.
Antagandet låg nära till hands, att konung Filip af Frankrike
skulle förklara sig för denne motpåfve och söka få
Urban i sitt våld, när han vågat sig in på franskt
område. Men Urban visste hvad han gjorde.
Alltifrån att han kommit inom franska gränsen, liknade
hans resa ett triumftåg. Den förste franske
feodalherre, hvars mark påfven beträdde var den mäktige
grefven af Toulouse, som var honom och hans sak
tillgifven. De fleste store feodalherrarne stodo i denna
sak på påfvens sida; prästerskapet var för honom,
och folket, hvars mening i denna tid ansågs betyda
intet, men som alltid haft sin vikt lagd i händelsernas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:36:46 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrkultur/6/0007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free