- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 6. Föreläsningar öfver korstågsperiodens kulturhistoria /
62

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

medanske härskare i muhammedanska städer och bland
en islamitisk befolkning, rådde en förvånande
okunnighet om den islamitiska religionens grundsatser och
om dess profets historia. Saken är icke oförklarlig.
Partier och riktningar, som äro antipatiskt stämda
mot hvarandra, kunna i lokalt afseende sambygga
med hvarandra och ändå hvarken förstå eller ens
vilja förstå hvarandra. Protestanter hafva alltsedan
reformationstiden funnits i Frankrike i
hundratusental och spelat en ingripande roll i Frankrikes historia,
litteratur och konst« och likväl lär det icke vara svårt,
att träffa franska landtpräster eller i klosterskolor
uppfostrade döttrar af legitimistiska familjer, som hafva
de mest förvända föreställningar om reformatorernas
lefnad och deras kyrkors läror. Man bör vidare
ihåg-komma, att sådane kristne, som vunnit en klarare
insikt i muhammedanismens väsen, icke kände sig
särskildt manade att gripa till pennan, för att skingra
de rådande villfarelserna därom, och att, om de
likväl gjorde det, deras handskrifter icke hade utsikt
att få den spridning eller varda så trodda som de
skrifter, hvilka voro ingifna af de rådande
fördo-marne. För Öfrigt måste kristna skrifter,
behandlande rauhammedanismen, varit mycket sällsynta före
korstågen, och det första korstågets häfdafecknare,
Guibert de Nogent, som var samtida med detsamma,
erkänner, att då han skall berätta Muhammeds
historia, har han inga skriftliga källor att tillgå, ej heller
ens hört omtalas sådana, utan att hvad han förtäljer
beror på hörsagor, som gå från mun till mun.

Allteftersom korstågen fortgingo, utkommo emel-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:36:46 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrkultur/6/0066.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free