- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 6. Föreläsningar öfver korstågsperiodens kulturhistoria /
316

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sig ett muntert världsligt sinnelag, stående i
skarpmotsats till den förra asketismen, som ditintills varit*
väl icke allmänt öfvad, men likväl allmänt erkänd
som det efterföljansvärda idealet. Den af mig förut
omtalade grefve Wilhelm af Aquitanien, den
genialiske trubaduren, hade med sina glada sånger väckt
lust för världslig poesi öfver halfva Europa, och de»
ande af galanteri, som yppade sig i denna nya
diktart utöfvade också en icke i allo gynnsam inflytelse
på sederna. Wilhelm själf lefde, som han sjöng, och
hans son Raimund, som nu var furste af Antiokia*
och som, för sitt ovanligt intagande utseende, sades
vara Wilhelms vackraste dikt, lefde lika galant som
fadern och inlät sig på den af trubadurerna besjungna
banan i äfventyr, hvilka, såsom jag sedan skall
berätta, hade ingripande följder i politiskt afseende.

Det var just denne Raimund, som nu till
Frankrike afsändt deputationen, som bad det franska
rid-derskapet om hjälp. För så vidt som detta
ridder-skap tillhörde samma glada skola som han själf*
hade deputationen föga utsikt till framgång. Den
delen af ridderskapet kunde visserligen ha afsändt till
Palestina åtskilliga af sina medlemmar lika
äfven-tyrslystna och tappre som Raimund, men den brydde
sig föga om muhammedanerna, kände intet agg till
dem och deras lära, och skulle betraktat ett väpnadt
pilgrimståg till Palestina mindre som en religiös
handling än som ett intressant afbrott i det festliga lif de
förde på sina borgar. Med andra ord: här påträffade
man den afkylda skorpan, som måste genombrytas för
att komma till den ännu religiöst fortglödande kärnan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:36:46 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrkultur/6/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free