- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 6. Föreläsningar öfver korstågsperiodens kulturhistoria /
565

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dens första århundraden, af nyplatonismen, af
gnos-ticismen, af nypytagoreismen, ja efter all sannolikhet
äfven af esseismen. Ingen, som är närmare förtrogen
med filosofiens historia och religionshistorien, kan be*
tvifla, att de äldre elementen i kabbalan gå tillbaka till
tiden före Jesu födelse, och jag anser professor
Ueber-wegs och andras åsikt riktig, att särskildt den
kabba-listiska läran om änglarne och dess tydning af
Hese-kiels syn vidkommande den gudomliga tronvagnen
har sin rot i esséernas änglalära, samt att åtskilliga
af de hos kabbalisterna förekommande änglanamnen
härleda sig från dem. Att den reinkarnations- eller
själavandringslära, som förefinnes i kabbalan är en
mycket gammal judisk föreställning, som på Jesu tid
var hyllad ej blott af den judisk-alexandrinska
teoso-fien, utan också af de palestinensiske fariséerna
likasom af esséerna, är bevisligt. Då Jesus uppträdde,
predikades denna lära i alla synagogor och var känd
och trodd af hans egna lärjungar. Jag behöfver
endast påminna om lärjungarnes fråga till Jesus om en
blind född: »rabbi, hvilken hafver syndat, denne eller
hans föräldrar, att han skulle födas blind?» Det
ligger uppenbart i denna fråga, att lärjungarne
förutsätta som möjligt, att den blindfödde blifvit straffad
med blindhet på grund af någon synd, som han själf
begått, och enär synden måste föregått straffet, men
straffet drabbat honom redan i hans födelse, måste
denna, om den ägt rum, hafva timat i ett föregående
lif. Äfven Vishetens bok hyllar samma lära; hon låter
Salomo säga, att emedan han var en god ande, kom
han in i en felfri kropp. Och den judiske historie-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:36:46 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrkultur/6/0569.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free