- Project Runeberg -  Kulturhistoriska föreläsningar / 6. Föreläsningar öfver korstågsperiodens kulturhistoria /
580

(1903-1906) [MARC] Author: Viktor Rydberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ett kloster i Bretagne, hvars munkar valt honom till
sin abbot. Tio år därefter återvände Abelard till
högskolan i Paris och fortsatte sina föreläsningar.
Bernhard af Clairvaux väckte då en ny storm mot
den djärfve dialektikern; han anklagades på nytt för
kätterska meningar och dömdes af påfven till
klosterfängelse för lifstiden. Abboten Peter den ärevördige
i Cluny erbjöd sig att varda hans fångvaktare,
behandlade honom på vänligt sätt, förmådde honom
ge vika för hans fienders grundlösa, men uppriktiga
påstående, att vissa af hans yttranden varit kätterska,
och försonade honom sålunda med sina motståndare.
Abelard dog år 1142, vid sin död ansedd nästan
som ett helgon. Peter den ärevördige lät på
Helo-ises begäran föra hans lik till det lilla kapellet vid
Nogent, där hon 22 år senare begrofs vid hans sida.
Bådas kvarlefvor fördes sedan till kyrkogården Pére
Lachaise i Paris, där deras graf ännu plägar af
kyrkogårdens besökare smyckas med kransar.

Striden mellan Abelard och Bernhard af
Clairvaux är både tragisk och lärorik. Den är i smått
den stora strid, som sedan förts genom århundraden
mellan tron och forskningsbegäret. Å ena sidan hant
som med skäl blifvit kallad ett rikt af Gud smyckadt
offer för andens frihet i lifvet och vetenskapen. Å
andra sidan en den välvilligaste och
människovänligaste man, som ehuru han i hvarje iota af den
kyrkliga dogmatiken såg en sanning för evigheten,
dock var så långt ifrån att gå upp i dogmens
bok-slaf, att han städse sökte ett inåtvändt lif och i detta
sökte den mystiska föreningen med Gud, likasom han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:36:46 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrkultur/6/0584.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free