Full resolution (TIFF)
- On this page / på denna sida
- 7. Den religiösa reformen och vetenskapens uppkomst.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
DEN ANTIKA KERAMIKENS UTVECKLING TILL
HELLENISMENS TID.
De äldsta keramiska alster, som hittats i grekisk
jord och kunna anses vara föregångare till det
kre-tensisk-mykeniska lergodset, äro kärl af de mest
växlande, ofta ganska råa former, i början arbetade
utan drejskifva och saknande sirater, senare
försedda med inristade ornament, ännu senare
öfver-målade med en matt, glanslös färg. Ytan, svart,
brun eller röd, är ibland med omsorg glättad och
polerad. Senare är leran finare, efter införandet
af drej skifvan äro formerna behagligare,
mattmåleriet aflöses af det s. k. fernissmåleriet. Den
nya fernissfärgen, hvilken, när kärlen brännas,
genomgår en förglasningsprocess, gifver åt ytan
en underbar lackartad glans, hvilken man tidigare
försökt åstadkomma genom Slipning. Denna
fer-nissfärg, hvars tillverkningssätt råkat i glömska
och hvilken vi ej ens i vår tid kunna göra efter,
gifver åt det antika vasmåleriet dess egendomliga
karaktär. De äldsta med fernissa öfverdragna
kärlen finna vi på Kreta, från hvilken ö denna nyhet
uppenbarligen utgått. Till formen ansluta de sig
nära till förebilder af metall. Tekniken är utmärkt.
Ornament af ljus färg förekomma vanligen på mörk
botten. Dessa kärl hafva fått namn efter den
kre-tensiska byn Kamares, i hvars jord de allra först
hittades (pl. I fig. l och 2).
En något yngre grupp bilda de s. k. mykeniska
lerkärlen, som röja ett alldeles motsatt målsätt.
Bottenytan har lerans färg och på denna botten
äro ornamenten målade med mörk fernissa, i alla
färgnyanser från klart rödt till djupt svart.
Motiven för dessa ornament äro till största delen
hemtade från växtriket och den lägre djurvärlden i
hafven. Alger och tång, svängande än hit, än dit,
liksom utsatta för rörelserna i vattnet, sjöstjärnor,
snäckor, maneter, bläckfiskar, musslor o. s. v., än
kringspridda i brokigt virrvarr, än systematiskt
ordnade, omrama och kläda hela kärlet och vittna
om en häpnadsväckande känsla för fördelning och
begagnande af utrymmet (pl. I fig. 3 - 5). Bilder
af människor och större djur uppenbara sig först
under senare delen af den mykeniska stilens
utveckling, vid den tid då de så underbart stiliserade
växt- och djurmotiven redan börjat förvandlas till
ornament utan mening.
När i början af det första förkristna årtusendet
den mykeniska kulturens tid är ute, går äfven
detta så rikt utvecklade vasmåleri under, och en
ny stil, den s. k. geometriska, träder i stället.
Endast den tekniska färdigheten och bruket af
ferniss-färg hafva bevarats från den mykeniska tiden,
måleriet, dekorationen befinner sig åter i ett ytterst
tidigt stadium af utveckling och bildar med sina
primitiva, ibland helt råa framställningar en
utgångspunkt för den egentliga grekiska konsten, Li-
neära mönster och geometriska motiv, såsom kors,
rhomber, zigzaglinier, stjärnor, cirklar,
schackbräds-mönster, våglinier o. s. v., smycka kärlet i torr, stel,
alltid likformig anordning, och betäcka det i öfver
hvarandra anbragta linier. Människor och djur
förekomma, men deras gestalter lämpa sig så vidt
möjligt är efter geometriska former (pl. II fig. 7).
Större kärl af detta slag, i synnerhet af mera
utbildad stil, hafva rikare framställningar,
likbegäng-elser, marscherande krigare eller krigare åkande i
en rad af stridsvagnar, jaktscener o. s. v. Detta
gäller särskildt kärl, som hittats i Athen utanför
Dipylonporten - däraf namnet Dipylonvaser -,
hvilka tillhöra den geometriska stilens höjdpunkt
(pl. II fig. 7).
Med början af det sjunde århundradet har den
geometriska stilen hunnit till gränsen för
utvecklingsmöjlighet. Nu skjutes vasmåleriet genom nya
inflytelser, som öfver lonien komma från Orienten,
in i en ny riktning, till den tidigt arkaiska stilen.
I begynnelsen är det några från den mykeniska
ornamentiken lånade motiv, som blanda sig med
geometriska (spiraler, rankor o. s. v.) eller rent
orientaliska (palmetter, lotus, pl. II fig. 3). Med
synnerlig förkärlek återgaf man de i den asiatiska
konsten af gammalt vanliga fantastiska, bevingade
fabelväsendena, äfvensom vilda djur, som icke
förekommo i Grekland (pl. II, fig. 4, 6, 9, 10). I västra
Grekland tillkomma skildringar af mytologiska
tilldragelser, i östra Grekland öfverväger den
orna-mentala dekorationen. Utvecklingen af vasmåleriet
går nu i allmänhet sina egna vägar i de olika
områdena - naturligtvis under ständig växelverkan.
Den s. k. tidigare attiska stilen i Athen utmärker
sig genom en lefnadsfrisk skildring af omfattande
scener, under det att Korint, som, den tiden i
liflig förbindelse med Mindre Asien och Orienten,
intog en betydande plats inom vasmåleriet, föredrog
de främmande ornamenten, fabelväsendena och de
vilda djuren (pl. II fig. 6), först senare öfvergick
man här till mytiska framställningar (pl. III fig.
2). Mycket omtyckta voro de s. k. protokorintiska
vaserna (pl. III fig. l och 3), hvilka man förut
räknade som ett förstadium till den korintiska
keramiken. Det är hufvudsakligen små oljekannor
med skifformad mynning och starkt afsmalnande
buk. Bland de rhodiska arbetena (af hvilka en del
nu anses vara milesiska) äro att i främsta rummet
nämna kannorna, ofta med en rad af betande
stenbockar (pl. II fig. 8), äfvensom tallrikar med
målningar på insidan. De boiotiska krukmakarne höllo
mera på skålar med hög fot (pl. II fig. 1).
Med slutet af det sjunde århundradet börjar
ett nytt målningssätt utbildas, de svarta figurernas
stil, till hvilken attiska och korintiska stycken (pl.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Project Runeberg, Tue Dec 12 14:06:44 2023
(aronsson)
(diff)
(history)
(download)
<< Previous
Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/1/0220_1.html