Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 6. Det religiösa lifvet.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
DET RELIGIÖSA LIFVET.
599
Cantharus med dufvor.
Väggmålning i Prsetextati katakomb i Rom.
v^kananS- a^t0rn^\ *an tänke bl0tt på den oerhörda verkan, som hans
hufvud-hfiiL^t h"’ . JafS ty med Cn allt kritiskt förnuft trotsande våldsamhet
ffillnfng. ^ ^ 8men °Ch HngenS realitet under tvån§et af en fcntaSS
Augustini fordran att utan vidare affärda förnuftet och helt enkelt hålla sia till
auktoriteten motsvarade just alltigenom riktningen hos en tid, för hvilken en lära
to0ritetSaocrrOCh M?arC- 1 Samma,mån S°m den UPPträdde med anspråk plauk3
toritet, och for hvilken a andra sidan det paradoxa, det allt förnuft och erfarenhet
motsägande iedde sig såsom kännetecknet på öfvernaturlig vishet. Detta är de*
berömda credo, qma absnrdum, som medvetet hopar den ena orimligheten nå den
andra for att alltjämt för den ena finna trovärdighet genom denTndra Ingenting
Sn^rdetTrLnf fr^/^ *? allmänna utb’edni^ af denna andliga dTspos"
tion an det förhållandet, att till och med en så utomordentlig, man skulle viliasäsa
demonisk, personlighet, en så oinskränkt subjektivitet, som Augustinus var icke mngre
egde den egna övertygelsens mod och kraft utan behöfde stödet afTni yttre a£
toritet. ,Jag skulle icke tro på evangelium, om icke den katolska kyrkaS auk-
Skln yUTf-mf18n’ -dCt äf förnuftetS afskedande genom den störst anJe som
antiken i sitt forfall ännu var i stånd att frambringa. Tänk, hvilket afstånd från
Kants valspråk, hvilket man också skulle kunna beteckna såsom det^grekiska veten
skåpens: »Haf mod att bruka ditt eget förstånd M Och liksom Augustinus nedsatte
det mänskliga förnuftet, så har han å andra sidan ställt den auktorUet "om det
degraderade förnuftet i blind tro skulle underordna sig, på en ideeU hö d ’tm hvari
doS» T°ner f°£ h°7-n °Ch fÖF hanS tr°§na intet tvifvel kunde hinna Det gu
domliga rike som han ställer i motsats mot denna världens rike, mot den iordiska
±-no’ -^ ^ h°,nr iCk/ ^ det himmelska "ket, som skulle kommat da"
garnes ande, utan det var för honom i viss mening redan en verklighet i den
världs-omfamnande frälsningsanstalt, som redan här förberedde för den tillkommande
världen, i kyrkan såsom själarnes lugna, fridfulla hamn tillkommande
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>