- Project Runeberg -  Världshistoria / Medeltiden /
115

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 11. Påfvedöme och kyrka

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PÅFVEDÖME OCH KYRKA.
115
Det inre af kyrkan San Apollinare in Classe vid Ravenna från det 6:te århundradet.
Efter fotografi af Fratelli Alinari, Florens.
helsades med glädje af inflytelserika kyrkolärare. Till en början omfattade före-
ningarne hufvudsakligen lekmän, i spetsen för hvilka sedermera trädde en andlig,
en abbot. Bestämda stränga munkregler infördes, efter hvilka hvarje inträdande
måste rätta sig. Klostren afsöndrade sig ur församlingslifvet och eftersträfvade en
högre grad af fromhet, ofta genom öfverdrifter, som slutade med själfmord och
vansinne. Bland de mera lugna västerländingarne fick det asketiska väsendet endast
långsamt inträde. Här framträdde den helige Martin af Tours, hvars lif skildras som
en oafbruten bön. Emellertid gjorde rörelsen framsteg, gynnad som den var af tidens
nödläge, och beröringen med det högre utvecklade Österlandet och den därstädes
fastare sammanslutningen i klostren. Redan S:t Martin grundade efter år 360 ett
sådant vid Poitiers och senare Marmoutier vid Tours, där han dog år 400. Isen
var bruten, klostren ökades och utvidgades, i synnerhet i södra Frankrike och på
Irland. I början sökte man efterlefva de österländska reglerna, men kunde icke
alltid fullt följa dem i den alldeles olika omgifningen. Därför var det af stor
betydelse, då Benedikt af Nursia på Monte Cassino i ett storslaget berglandskap (529)
bildade en förening af munkar och sammanhöll dem genom en mild, men fast
klosterregel. Denna regel utbredde sig öfver de romanska landen, hvarigenom den
första munkorden, nämligen benediktinernas, uppstod. Det var en förening af
många kloster med gemensam ordning. Cassiodorus drog sig undan i en af dessa
stiftelser och utvecklade där en betydande lärd verksamhet, hvarjämte han hänvisade
bröderna till liknande sysselsättning. På grund af dessa eggelser hafva benedik-
tinerna inlagt förtjenster om bevarandet af arfvet efter antiken, om uppfostran och
undervisning. De hafva förvandlat ödemarker till fruktbara åkrar. Men i olikhet
mot hvad förhållandet ursprungligen var i Orienten, inträdde de i det andliga stan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:07:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/2/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free