- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
45

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den österländska forntidens kultur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Assyriska genier under lifsträdet. Relief i British Museum i London.
Den österländska forntidens kultur.
De händelser af politisk natur, som utspelats i det forntida Österlandet under en
tidrymd af öfver tre årtusenden, hafva i korthet tecknats på föregående sidor. Det var
en öfverallt i mänsklighetens historia återkommande bild, som här upprullade sig inför
våra blickar. I de äldsta åtkomliga perioderna spårar man öfverallt invandringar till
de för odlingen lämpliga områdena från ännu obekanta urhem, öfverallt samma för-
måga att växa fast i kulturlandet, samma kamp för tillvaron, för friheten och härskar-
makten. De ursprungliga nomaderna, hvilkas vandringar icke kunna fixeras vare
sig till rum eller tid, hafva öfver hufvud icke efterlemnat någon historia. Först sedan
folken blifvit bofasta, börja de samhälleliga begreppen blifva medvetna, först då kan
det vara tal om att ett större antal individer bilda en verklig organisk enhet med
ett och samma språk, med en af präster ledd kult, med privat jordbesittning och
förmögenhet, med fosterlandskärlek och patriotisk stolthet, med skriftligt fixerade
föreskrifter inom rättsväsen och kult, med varuutbyte och handel, med egna civila
och militära ämbetsmän, med sin säregna poesi och konst. Att i detalj följa denna
utvecklings särskilda stadier och framför allt alt komma åt skriftens uppkomst eller
att lära känna konstens allra första och ursprungligaste alster, beskäres oss ej ens i
det forntida Österlandet.
En skildring af Främre Asiens och Egyptens forntida kultur kan enligt sakens
natur endast utgå från de färdiga kulturkretsar, som redan i den äldsta historiskt
åtkomliga perioden föreligga som slutna enheter i dessa land. Hvilken summa
eller hvilken rest af kulturella krafter och civilisatorisk anpassningsförmåga, som de
ifrågavarande folken fört med sig från sitt ursprungliga hemvist, hvilka befordrande
eller hämmande faktorer, som under deras vandringar kunna hafva bidragit att oka eller
minska deras gamla kulturarf, hvilket inflytande, som stambefryndade eller främmande
grannfolk i förhistorisk tid utöfvat på dem, allt detta kan man i bästa fall endast
gissningsvis yttra sig om. Visserligen kan man ur den af dessa folk nyttjade bild-
skriften, utöfver det egentliga historiska innehållet, få en och annan fingervisning
angående de individers kulturella, ståndpunkt, som uppfunnit den. Men just de före-
mål, som dess tecken ursprungligen föreställa, gifva oss genomgående bilden af en
jämförelsevis hög, långt framskriden civilisation hos de ifrågavarande folken. En af
nomader uppfunnen och regelbundet använd skrift ar okänd äfven i det forntida
Österlandet. Alltid ar det de stora, bofasta folken, som åt oss efterlemnat skriftliga
uppteckningar. I Nildalen ar det egypterna med deras komplicerade hieroglyf sk rif t,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:08:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/3/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free