- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
155

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3. Muhammed och hans lära

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MUHAMMED OCH HANS LARA.

155

måste fullgöra, ar vallfärden. Endast meddellöshet, sjukdom och ofrihet kunna
ursäkta dess underlåtande. Vid gränsen till det heliga området har pilgrimen att
utbyta sin dräkt mot pilgrimsdräkten. Denna består af två tygstycken af hvad sort
som helst, af hvilka det ena vecklas om skuldrorna, det andra om höfterna. För
öfrigt äro endast sandaler tillåtna, hufvudet måste förblifva obetäckt till och med under
den hetaste sommarvärmen. Det ar dräkten från en för länge sedan svunnen kultur-
period, hvilken här liksom i många andra religioner fortlefver i kulten. I själfva
Mekka skall först Kaaba besökas. Denna helgedom består af en icke alldeles regel-
bunden stenkub af omkring 40 fots längd, 30 fots bredd och 35-40 fots höjd. På
alla fyra sidorna ar den beklädd med tyg. Kaaba står ungefär midt på en omkr. 200
steg lång och 150 steg bred öppen plats, hvarpå nu endast finnas ett par små flygel-
byggnader och som ar infattad inom en dubbel pelarrad. I det inre af Kaaba stodo

fore Muhammeds re-
form afgudabilder,
men sedan dess torde
det vara tomt sa när
som på ljus och sop-
kvastar. Hörnen äro
på ett ungefär orien-
terade efter de fyra
väderstrecken. I det
hörn, som vetter åt
öster, ar omkring 4-5
fot öfver marken den
berömda, svarta ste-
nen inmurad, ovalfor-
mig, omkring 7 cm. i
genomskärning och
med hvälfd yta. Den
har utan tvifvel i det
hedniska Mekka varit

ovanliga hos semiter-
na), och Muhammed
har bland sina vall-
färdsceremonier upp-
tagit bruket att kyssa
den utan att angifva
någon närmare moti-
vering. Under islams
första skeden sakna-
des icke motståndare
till denna stenkult,
som man visste vara
af hedniskt ursprung.
Bredvid Kaaba upp-
rinner brunnen Sem-
sem, som en gång
räddade nordaraber-
nas stamfader Ismael

föremål for religiös Muhammedanernas ställningar vid bönen, och hans moder Hagar
dyrkan (heliga stenar Efter Lane> Männers and Customs. från att försmäkta i
äro för öfrigt icke öknen. Dess vatten
drickes med andakt af
de troende, sedan de enligt föreskrift gått sju gånger omkring Kaaba. Därpå följer språng-
marschen mellan Safa och Merwa. Sa heta två upphöjda platser, den förra, som ligger
omkr. 50 steg från moskeens sydöstsida, utmärkes genom tre små öppna bågar, till hvilka
man stiger upp medelst tre trappsteg af sten; den senare ar belägen omkr. 600 fot
därifrån och utmärkes blott genom en plattform, dit det också leder en trappa. Vägen
mellan dessa ställen måste sju gånger tillryggaläggas i språngmarsch, och sa att
man slutar vid Merwa. Under det att för den mindre »visiten» (umra) de före-
skrifna ceremonierna härmed äro undanstökade, draga pilgrimerna vid den stora,
årliga vallfärden efter fullbordandet af den första processionen kring Kaaba tillsammans
genom Minas dal till den vidsträckta slätten vid foten af berget Arafat, en omkr.
30 km. väster om Mekka belägen 60 m. hög bergshöjd af granit. På dess topp skall
Gabriel hafva gifvit Adam den första undervisningen i att bedja. Sedan pilgrimerna
till åminnelse däraf förrättat sin andakt där, håller en predikant en predikan från
en plats halfvägs från bergets topp, hvilken, ofta afbruten af pilgrimernas fromma utrop,
varar anda till solnedgången. Redan samma afton anträda pilgrimerna återfärden, men
öfvernatta i Musdalifa, en plats i Minädalen. Följande morgon åhöra de redan före dag-
gryningen en predikan och draga därpå vidare genom Minädalen. Efter en kort rast
samla sig de vallfärdande där framför en lag pelare, på hvilken hvar och en måste
kasta sju små stenar. Detsamma upprepas vid två andra pelare i dalens midt och
vid dess andra ända. Detta skall ske till minne af Abraham, som här en gång på
detta sätt fördref djäfvulen, då denne ville hindra honom att komma vägen fram. Festen
afslutas därpå med ett högtidligt offer. För detta ändamål drifva beduinerna dit stora

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 9 18:38:40 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrldhist/3/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free