- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
218

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Islam i Spanien och Nordafrika

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

218 C. BROCKELMANN, ISLAM FRÅN DESS UPPKOMST TILL NÄRVARANDE TID.
äfven talas om bord- "och väggmålningar; sålunda lät en fatimidisk kalif pryda elt
lusthus med bilder af berömda diktare. Inom metalltekniken slutligen, som intager
en framstående plats i den islamska konsten, hafva alltid djurframställningar användts
utan betänkande.
Under Abd er-rahmäns regering smyckades emellertid hans hufvudstad äfven med
präktiga världsliga byggnader, som vi tyvärr endast känna till genom häfdatecknares
beskrifningar. Hans förnämsta verk var förstaden es-Sahra, som han uppkallade
efter en älsklingsslafvinna. Ar 936 påbörjades detta byggnadskomplex vid foten af
berget Arus, beläget ungefär tre arabiska mil norr om Cordova. Under 25 års tid
voro 10,000 arbetare sysselsatta vid bygget. Staden reste sig i tre terrasser på bergets
sluttning. Nederst lågo trädgårdarne, i midten hofmännens bostäder och öfverst
kalifen palats. Den förnämsta hallen däri bestod helt och hållet af brokig marmor
och guld. I midten pryddes den af en paria, en gåfva af den byzantinske kejsaren
Leo. De åtta dörrarne hvilade på pelare af brokig marmor och kristall under för-
gyllda med juveler besatta bågar af ebenholts och elfenben. I kalifens sofgemak fanns
en med tolf djurbilder af rödt guld smyckad springbrunn. Slottet hade en utsträck-
ning af från öster till väster 2,700, från norr till söder 1,500 famnar. De 1,500 dörrarne
voro prydda med förgylldt järn och kopparbeslag, och de 4,300 pelarne voro importerade
dels från Afrika, dels från frankernas land. Men denna underbara byggnad för-
mådde Abd er-rahmäns efterträdare icke underhålla. Under senare hälften af det
llrle århundradet stodo endast enstaka delar däraf kvar, och i dag utvisa blott några
grushögar i det s. k. Gamla Cordova, beläget en mil från Cordova på sierrans slutt-
ning, dess forna plats.
Med den materiella kulturens blomstring höll äfven den andliga jämna steg i Anda-
lusien. Diktkonsten, om hvars utveckling i Spanien vi tyvärr hafva närmare kännedom
först från förfallets tider, torde till en början i öfverensstämmelse med de gamla
traditionerna äfven här, liksom fallet var i Syrien, hafva förnämligast representerats af
lofsånger och af smädevisor, som beledsagade Stammarnes strider. Vid Omajjadernas
hof blomstrade naturligtvis i första rummet den panegyriska hofpoesien, som, in-
spirerad af den samtida bagdadiska konsten, frossade i öfverdrifna jämförelser och
groft smicker. Men liksom i öster perserna fyllde beduindiktningens gamla former
med nytt lif, sa tog den här intryck af den spanska andan. -Känslans underbara
finhet och djup, den nästan moderna mottagligheten för naturens tjusningskraft och
konsten att åskådligt och smakfullt skildra denna, torde man väl med A. Muller
böra tillskrifva ett indogermanskt inflytande. Af vetenskaperna bedrefvos snart äfven
i Spanien ifrigt filologi och teologi. Språkvetenskapens studium införde ar 942 den
i Armenien födde och i Bagdad uppfostrade el-Kåli. Inom teologien voro spanjorerna
anhängare af Mäliks strängt traditionella skola, om hvars införande och befästande
särskildt en berbisk fakih, Jahja, vid Hischäm I:s hof inlade stora förtjenster.
Historieskrifningen, som här liksom öfverallt i den islamska Orienten bedrefs mycket
ifrigt, stod nästan, uteslutande i hofvets tjenst och kunde därför aldrig höja sig till
en opartisk skildring. Inom naturvetenskaperna sökte man i Spanien delvis göra sig
oberoende af den orientaliska traditionen. Abd er-rahmän III lät direkt från grekiskan
öfversatta ett från Konstantinopel honom tillsändt exemplar af Dioskorides’ farmakopé.
Hans son Hakam II samlade såsom en vetenskapens hängifne beundrare ett bibliotek
på, efter hvad det uppgifves, 400,000 band och underhöll för att fullständiga detta
agenter öfverallt i Österlandet. Äfven om vetandets utbredning gjorde han sig förtjent,
i det han i Cordova stiftade 27 skolor med afgiftsfri undervisning for obemedlade barn.
Hakam II förstod under sin 15-åriga regering att befordra rikets inre utveckling
men äfven att försvara det mot kristna angrepp. Under sina sista lefnadsår nöd-
gades han, sedan han drabbats af ett slaganfall, till största delen öfverlemna rege-
ringsbestyren åt sin foga duglige förste visir, Djafar el-Mushafi. Vid hans död var
hans ende kvarlefvande son Hischäm endast 10 ar gammal. Dennes moder, en baskiska
vid namn Aurora-Sobh, förde förmyndarregeringen tillsammans med den förutvarande
finansministern Ibn abi Ämir, som snart blef hennes älskare. För att bevara sin
egen makt bemödade sig denne att genom en öfverdrifvet strängt religiös uppfostran
leda den unge prinsens sinne in på för hans egen maktställning ofarliga banor. Sedan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Sep 25 15:33:50 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrldhist/3/0240.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free