- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
224

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Islam i Spanien och Nordafrika

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

224 C. BROCKELMANN, ISLAM FRÅN DESS UPPKOMST TILL NÄRVARANDE TID.
ibn Jusuf ibn el-Ahmar, en afkomling till en af de förnämsta Medinasläkterna,
för att i sin fädernestad Arjona låta utropa sig till sultan af Andalusien. Tack vare
muhammedanernas tvedräkt föll den 29 juni 1236 Cordova, deras gamla hufvudstat,
i de kristnes händer. Två ar senare föll Ibn Hud, efter att hafva förlorat ännu ett slag
mot de kristne, för en mördares hand. Ibn el-Ahmar åter underkastade sig Ferdinand
af Kastilien och erkändes till tack såsom härskare öfver områdena Granada, Malaga
och Baza i öster, Ronda och Gibraltar i väster. Här lyckades hans efterkommande,
Nasriderna, under ännu 250 ar behålla makfen tack vare sina skickligt afvägda
svängningar mellan de kristne och Meriniderna i Marokko.
Det muhammedanska Spaniens kultur kunde här på sin sista tillflyktsort fröjda
sig åt ännu en lysande efterblomstring. Konsthandtverket, särskildt bearbetningen
af metallerna, var här utveckladt till fulländadt mästerskap och låg till grund för
landets välstånd. Den muhammedanska byggnadskonstens sista och härligaste minnes-
märke i Spanien, Alhambra, »den röda borgen», ofvanför Granada, var ett verk af
Nasriderna. Det ar uppfördt dels af huggen sten och tegel, dels, och till större delen,
af s. k. tapia, en konstgjord sten, sammansatt af jord, kalk och kisel. Borgkullen
ar rundt om innesluten af en med tinnar prydd och med talrika torn försedd mur.
Hufvudingången, bestående af en med tvenne torn öfverbyggd hall, kallas »lagens
port». Bakom denna ligger cisterngården, till höger därom fästningen (Kasaba), till
vänster hvad som fordom var en stor moské och nu ar Jungfrukyrkan, äfvensom konungens
palats. Af detta finnas ännu två delar bevarade, nämligen den gård, där tvättkaret har
sin plats, (med det angränsande Comarestornet) samt lejonbrunnens gård med de kring-
liggande salarne. »Golfvet betäcktes af hvita marmorplattor, och längs väggarnes nedre
del löpte upp till omkring fyra fots höjd en beklädnad af färgrika porslinsplattor eller
azulejos. Högre upp voro väggarne öfverdragna med stuck, där ofvanför fanns en
fris som närmaste underlag för taket, och på denna, ibland dessutom uppburet af
sina halfpelare, hvilade taket. Detta, som var sammansatt dels af trästycken, dels
af små i stuck arbetade tappar och celler, hängde ned i troppstensform. Skönt
formade marmorpelare med kapitaler i oändligt växlande former buro konsoler eller
murskrapor. Härpå hvilade takets bjälklag, och däremellan voro arkadbågarne
infogade, hvilka bestodo af med gips öfverdraget timmer. Den förhärskande formen
för dessa bågar var den något höjda halfcirkeln med endast en lätt antydan till
hästskoform, men till följd af stucköfverklädnaden liknade de i många fall
spetsbågar. Nischer af skilda slag voro anbragta i murarne; de större, täckta med
dynor, tjenade till hviloplatser, i de mindre stodo vattenkrus, öfverallt inom palatset,
på väggar, tak, pelare, arkader och nischer, funnos ornament i slösande rikedom och
mångfald. Fajansplattorna voro prydda med arabesker i de brokigaste slingringar,
marmorn var utmejslad i de mest olikartade mönster och stucken bearbetad i tusen
och åter tusen linievindlingar i relief, hvilka liksom ett kaleidoskop framställde
figurer af alla slag såsom stjärnor och åttkantingar, former ur växt- och stenrikena.
Därtill kom ytterligare en förvånande mängd inskrifter, som gingo längs utmed
friserna, löpte efter bagar, fönster och nischer eller voro anbragta för sig i symme-
triskt ställda medaljonger. De voro behandlade på fullkomligt samma sätt som de
öfriga dekorationerna och tedde sig för det oöfvade ögat som arabesker. Den lika
rika som smakfulla målningen förhöjde ofantligt det glänsande, nästan bländande
intryck, som alla dessa ornament framkallade. Öfver palatsets alla rum hvilade den
allra* rikaste färgprakt. Högst upp voro till följd af deras kraftigare verkan karmosin-
rödt, guld och blått de förhärskande nyanserna, längre ned prunkade violett, purpur
och orange. Till och med golfvets hvita marmorplattor hafva af allt att döma varit
öfvermålade.» (v. Schack.)
Till följd af den ständiga tvedräkt, som rådde inom Nasridernas hus, blef det en
lätt sak for Isabella den Katolska att göra sig af med dem, då hon ar 1479 efter de
båda konungarikenas förening beslöt att helt och hållet fördrifva de otrogne ur Spanien.
Mot den"! siste emiren Abu ’1-Hasan reste sig hans bägge söner Abu Abdallah Muhammed,
spanjorernas Boabdil, och Jusuf. I dessa strider, hvarunder slutligen Boabdil hade lyckats
bemäktiga sig själfva Granada, ingrep Isabellas gemål Ferdinand med sin förslagna
diplomati. Sedan han intagit de af araberna delvis med förtviflans mod försvarade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 22:10:25 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrldhist/3/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free