- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
299

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 17. Sudan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


17. Sudan.

Med Egypten måste England - till en början mycket mot sin vilja - äfven
öfvertaga omsorgen om Sudan. Då det vid denna tid hemsöktes af ett utbrott af religiös
fanatism, var det vida svårare att här åstadkomma lugn och ordning an i Egypten. I
provinsen Dongola hade vid midten af förra århundradet Muhammed ibn Abdallah,
kommit till världen såsom son till en fattig skollärare, hvilkens familj emellertid
gjorde anspråk på att härstamma från profeten. Efter att hafva fullbordat sina teolo-
giska studier inträdde Muhammed,
som redan som gosse visat en syn-
nerlig ifver för religionen, i Samanl-
jadervischernas orden. Ar 1870 slog
han sig ned på ön Abba i Hvita
Nilen, för att i en håla vid stran-
den egna sig åt andaktsöfningar.
Då hans lärare firade sina söners
omskärelsefest och därvid suspen-
derade sin ordens förbud mot
spel och dans, förebrådde honom
Muhammed därför och blef till
straff utstött ur orden. Att han
sedan afslog sin lärares erbjudna
förlåtelse, väckte ofantligt uppse-
ende i Sudan, hvarvid dock den
allmänna meningen helt och hållet
stod på den stränge lärjungens sida.
Han fick redan vid denna tid tal-
rika anhängare och författade en
mängd skrifter, hvari han uppma-
nade sina trogne att själfva råda
bot på religionens inbrytande för-
fall, då intet vore att vänta i detta
afseende från regeringens sida. Så-
lunda torde sa småningom hos ho-
nom den tanken hafva uppstått, att
han var kallad till större ting. I
likhet med sa mången reformator i
islams äldre historia kände han sig
kallad till att blifva den af hans
stamfader, profeten, utlofvade mah-
din, som skulle uppfylla världen
med rättfärdighet. I sin tro stärktes
han, kanhända från början i egen-
nyttig afsikt, af sin vän Muhammed
ibn Abdallah el-Faklh, den senare
kalifen (af arabstammen Taascha
Baggära sydväst om Darfur). Denne
förmådde honom att resa till Kor-
dofän, då de starkare och modigare stammarne i väster lättare borde kunna vinnas
för ett uppror. Under denna resa trädde Muhammed i förbindelse med alla världsliga
och andliga förnämiteter och hade tillfälle att öfvertyga sig om den allmänt rådande
misstämningen. Man var missnöjd med de egyptiska ämbetsmännens falhet samt
med den orättvisa fördelningen och det våldsamma indrifvandet af de i och för sig
mycket höga skatterna. Tillika hade den egyptiska regeringen under sina engelska
förmyndares påtryckning förklarat slafveriet för afskaffad!, hvarigenom hela affärs-
lifvet råkat i stockning.

illustration placeholder

Egyptiska studenter framför en boklåda i Kairo.
Efter fotografi af Illustrationsgesellschaf! i Berlin.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 22:36:20 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/vrldhist/3/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free