- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
313

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 19. Persien

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PERSIEN.

313

Schackens budskap föredrages för det persiska parlamentets medlemmar. Efter fotografi.
Dess stiftare, Mirsa Ali Muhammed, född ar 1819 eller 1820, hade som ung man
lärt sig köpmansyrket i Buschlr men kände sig ej tillfredsställd därmed utan slöt sig
till religionsläraren Häddji Sejjid Käsim från Rescht, en lärjunge af scheiken Ahmed
Ahsäl. Denne hade sökt en medelväg mellan den stränga ortodoxien och det, som
man ännu vid denna tid i Orienten kallade vetenskap, nämligen en i skolastiska
former stelnad afläggare af den grekiska filosofien. Sålunda hade han kommit därhän,
att han förnekade kroppens köttsliga uppståndelse efter döden. Särskilda föremål för
hans vördnad voro imämerna, i hvilka han såg Allahs förkroppsligade attribut
och af hvilka han i direkt andligt umgänge föregaf sig hafva mottagit sin lära. Sedan
Sejjid Käsim hade dött, kände sig hans lärjunge Ali Muhammed manad att i sin
lärares ställe öfvertaga ledningen af hans anhängare. Dessförinnan hade han gjort
vallfärden till Mekka och hade för öfrigt redan börjat författa en ny utläggning af
koranen^ Enligt egen uppgift kände han sig den 23 maj 1844 i Schiräs kallad att
blifva bab, den »port», genom hvilken mänskligheten skulle kunna träda i förbin-
delse med imämerna, verkställarne af Allahs vilja. Särskildt den tolfte, den s, k.
»förborgade imämen», tillskref han de honom meddelade uppenbarelserna. Efter
namnet Bab, som han senare själf utbytte mot de ännu högre äretitlarne Nukta-i-alä
(den högsta punkten) och Nukta-i-bajän (uppenbarelsens medelpunkt), benämndes hans
anhängare bäbister. Vid islams grundsatser höll han ännu fast, dock tog han det
strängare med de många förbuden, särskildt förbudet mot rökning, an den slappa
ortodoxien. Hans mystiska lära aflägsnade sig emellertid under sin vidare utform-
ning alltmer från islam. I sitt förnämsta arbete betecknade han sig själf som den
sista inkarnationen af den »första viljan», som senast 1270 ar före honom uppen-
barat sig på jorden i Muhammed, då denne erhöll sin första uppenbarelse. Han vore
imämen Mahdi, hvilkens ankomst Muhammed hade förutsagt, liksom denne själf var
den af Kristus utlofvade parakleten. Liksom Muhammed genom koranen legitimerat
sig bland sina anhängare, sa har han gjort det genom sin »uppenbarelsebok», den s. k.
Världshistoria III. 40

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:08:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/3/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free