- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
419

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 16. Sasaniderna.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SASANIDERNA.

419

Ahura-Mazda öfverlemnar härskareringen (inseglet på konungavärdigheten åt Ardeschir).

r Relief från Naksch-i-Rustem.

mytologien och konungasagan skymta ännu fram ur denna poesis höljen. Enstaka
uppgifter af grekiska skriftställare sätta oss i stånd att konstatera tillvaron af
prästerliga och kultiska texter redan i äldre tid. Strabon och Pausanias hafva den på
autopsi hvilande uppgiften, att magerna i eldtemplen timtals reciterade liturgier.
Det liturgiska elementet, som intager ett stort rum i Avesta, har alltså framgått ur den
gamla offerritualen. Men om det redan i försasanidisk tid fanns någon samling
med kanonisk giltighet, ar mycket tvifvelaktigt.
Först med Sasanidernas framträdande blir Avesta en åtkomlig storhet. Efter
muntlig och skriftlig tradition lät Ardeschlr I (226-241) öfversteprästen Tanvasar
samla och ordna de heliga texterna. Till denna samling fogades genom Sapores I
(241-272) talrika profanlitterära verk om medicin, astronomi m. m. Samlingens
afslutande och indelning i 21 s. k. nask lär hafva egt rum under Sapores II (309-
379). Huru mycket af dessa uppgifter sommar riktigt i detalj, ar omöjligt att afgöra;
men sa mycket ar åtminstone visst, att under den sasanidiska tiden Iran$ dittills
spridda och skingrade religiösa och profana litteratur af äldre och nyare ursprung
samlades och hopfogades till ett verk med kanoniskt anseende. Med Sasanidernas
undergång genom den arabiska eröfringen (643) föll äfven den zoroastriska kyrkan
i Iran, och därmed gingo stora delar af denna samling förlorade. Islam var äfven
på detta område förstöraren. Det enda, som bevarats, ar det, som lefde kvar i de
senare zoroaslriernas liturgi. Den sasanidiska tidens stora Avesta ar dock en storhet,
som åtminstone kan historiskt påvisas.
Utom Avesta tillkom under den sasanidiska tiden en mycket ansenlig litteratur,
hvaraf visserligen nästan endast teologiska skrifter finnas bevarade. Men genom
sina efterverkningar äro äfven andra grenar af denna litteratur att konstatera, sa
framför allt historieskrifningen. En »konungabok» var ännu känd långt efter Sasa-
nidernas undergång. Vetenskapliga inflytelser mottogo perserna från Indien och
Grekland. Grekiska verk på filosofiens och naturvetenskapens område blefvo öfver-
satta, och den medicinska bildningen var starkt påverkad från indiskt håll.
Denna tids persiska språk, mellanpersiskan, kallas pehlevi, d. v. s. parthiska.
Egendomligt ar dess skriftsystem, som i många afseenden försvårat språkets studium.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:08:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/3/0441.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free