- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
543

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 5. Medeltiden.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)



illustration placeholder

Kejsarinnan Li(?), den store Ming-kejsaren Wang-Lis gemål.

Originalet i fru Olga Julia Wegeners samling.



5. Medeltiden.

Och räddningen kom. Hvad den döende forntiden drömt om och längtat efter,
det gick nu i fullbordan. Den sådd, som den lagt i jorden, sköt upp i rik blom.
Det vacklande feodalriket störtade samman for att gifva rum åt en ny, stoltare och
rymligare byggnad. Om forntiden inkastat de första nya ideerna som en surdeg
i den isolerade kinesiska tankevärlden, sa strömmade de nu till i sådan mängd, att
äfven Kina upprycktes ur sin passiva roll som mottagare till att verksamt ingripa
i den rörelse, som skulle sammanknyta Östern med Västern. I och med medel-
tiden träder Kina som ett nytt rike med nytt lif ur sin afsöndring in i världshistorien.
Det lönar sig då att stanna här ett Ögonblick for att se oss omkring. Vi finna i
sa fall genast, att från olika håll samma strömningar länge sträfvat till samma mal;
i öster, i söder och i väster hade samtidigt och på samma eller liknande sätt förbe-
redelser framträdt för en förbindelse mellan tre världar.
Ty för den, som söker se händelserna sub specie ceternitatis, ar det just detta, som synes
hafva varit ändamålet med den väldiga, på ett hall politiska, på ett annat religiösa omhvälf-
ning, hvilken från sjätte till tredje århundradet f. Kr. i grund omskakade alla världens tre
kulturcentra: det kinesiska, det indiska och det västerländska. I Indien störtade Confucii
och Lao-tses samtida, Budda, brahmanismens hierarki och förkunnade världsreligionen.
Västerlandet lyckades halftannat århundrade senare genom Alexander denStor.e segerrikt
förverkliga den först af Persien förkroppsligade ideen om världsriket. Och i Kina, där
redan Lao-tses läror beredt vägen for buddismen och sa att säga sträfvat fram emot
den, mäktade de olika jäsande krafterna under denna period och bland dem icke minst den
framträngande demokratiska principen att nu omsider skapa den nya, centraliserade stats-
form, ur hvilken världsriket sedan organiskt växte fram. Allt utvecklade sig sålunda mot
samma mål. Ty världsreligion och världsrike äro besläktade begrepp; båda nedbryta de
nationalitetens trånga skrankor, inom hvilka forntiden var fängslad, och sträfva mot uni-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:08:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/3/0565.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free