- Project Runeberg -  Världshistoria / Orienten /
582

(1917-1921) Author: Hans Hildebrand, Harald Hjärne, Julius von Pflugk-Harttung
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Införandet af skrifkonsten och buddismen.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

582

O. NACHOD, JAPAN.

öfrigt ännu länge oskiljaktiga från denna nya konst, som till att börja med endast
utöfvades af en liten och utvald krets. I Kina skref man nu icke längre som under
den tidigare forntiden med stift på taflor af trä eller bambu, äfven sidenet hade där
redan ersatts af papperet; och skrifpenseln var uppfunnen. Men i Japan tyckes bruket
af papper - i hvars ställe man tidigare använde tyg af siden eller hampa - först
hafva införts af en från konungen af Kokuryö skickad, mångsidigt bildad präst
Tam-chhi, berömd icke blott för sina kunskaper i de kinesiska klassikerna utan
bi. a. också för sin skicklighet att framställa papper och tusch.

Näst efter skrif-
konstens utbredan-
de utgör införandet
af Buddas lära den
viktigaste och be-
tydelsefullaste till-
dragelsen i det forn-
tida Japan. Denna
händelse sträcker
sitt inflytande långt
utöfver ramen for
det religiösa och
andliga lifvet. På
sitt segertåg från de
tropiska stränderna
af Indiska oceanen
tvärs öfver det asia-
tiska fastlandet till
Stora oceanens
nordvästra kust ha-
de buddismen, icke
utan hvarjehanda
omvandlingar och
anpassningar, i fjär-
de århundradet e.
Kr. genom kinesisk
förmedling nått
fram till Korea. Här
framträdde den som
en ganska förvärlds-
ligad, på yttre glans
inriktad ättling af
den en gång från
allt jordiskt bort-
vända buddismen.
Väckelsen till
dess införande i Ja-
pan gaf en ar 552
dit ankommen be-

Koreanen Kwanroku, den förste sojo (de japanska buddapräster-

naS Öfverhufvud; fr. O. Hl. 623). Trästaty (enligt uppgift från Kwanrokus egen
tid) i templet Horyuji i Nara. Efter Tajima, Selected Relics of Japanese Art III, Tokio 1900.

skickning från den vänskapligt sinnade konungen af Pekche. Som skänker till kejsaren
medförde denna gudabilder, skrifter och andra föremål tillhörande den högt skattade
främmande kulten. Den nya läran, som kallades Butsii-to, d. v. s. »Buddas vag» - i mot-
sats hvartill den inhemska natur- och fädernekulten nu erhöll namnet Shin-to, d. v. s.
»gudarnes» eller »kamis vag» - fick vid hofvet ett rätt blandadt mottagande. Och icke
utan kamp och inbördeskrig lyckades den vinna fast fot i Japan, enär den indrogs i
striden mellan de bägge om makten kämpande adelspartierna. Då ö-omi af huset Soga
segrade öfver ö-muraji af Mononobe-släkten (587), betydde detta också en seger for den af
Soga-ätten från början ifrigt gynnade buddismen, som långt ifrån att på något sätt
angripa den inhemska Shinto-kulten förträffligt förstod att genast anpassa sig efter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:08:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vrldhist/3/0604.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free